Har precis köpt alpinskidor till hela familjen efter att ha hyrt tidigare år. Och med det kommer behovet av en takbox. Har aldrig testat en takbox så tänkte se om jag kan få lite hjälp med vad jag behöver tänka på och lite rekommendationer kring storlek.
Takboxen ska minst rymma tre set med längd- och alpinskidor.
Takboxen jag tänker mig är Thule Motion 3 XL Low då den är tillräckligt lång för mina längdskidor, ser ganska snygg ut och ligger nära biltaket:
Vad tror ni om den? Är den för liten för att också kunna rymma alpinpjäxor? Innermåtten är 203 × 74 × 30 cm.
Är helt inne på @bjorsis spår. Fundera på hur mycket du kommer använda den. Vi köpte takbox men antalet gånger per år man faktiskt använder den är få och att hyra är inte speciellt dyrt.
om pengar inte e ett problem , vector alpine den har jag , la in den i budgeten när vi köpte bil för några år sen , blir inte snyggare än så , men som sagt inte gratis , ja använder min varje vecka så ja har fått valuta för pengarna haha
edit : ja ska nu byta till en motion alpine, vector på en kia sorento ser inte klokt ut , ( byter med en polare så de blir inte nytt )
Jag har en Thule Motion XL (tror jag det är, ) var länge sen jag köpte den) men jag har inte "low" utan en hög. Och i den så funkar det utmärkt att lasta på höjden. Efter ett gäng resor med den så lastar jag oftast inte pjäxorna där men lättare skrymmande saker som kläder osv. Någon hjälm, pjäxa hittar dit. ökningen av förbrukningen på den högre modellen är inte så mycket att det är värt att skaffa en "lägre" modell tycker jag. Det är trevligare att inte vara begränsad av höjden. Vill ha mer än skidor i dem. Bindningar mm bygger en del på höjden.
Vår är ganska kort, så max längd på skidor är 175 cm. Har man längre får man lasta dem på räcket utanför eller i bilen.
Ville köpas törre, men då vågade jag inte riktigt för att den skulle passa på en V40 en gång. Men det hade gått med den större.
Vi har använt den även på sommaren till vissa outdoor resor.
Jag hyr ut min via Hygglo när den inte använts. Har hyrt ut den 3 gånger hittills. Vilket är ett sätt att den används mer och man får in en liten slant i alla fall.
Jag resonerade så att jag behöver takbox mins en gång per år, gärna fler, och om man byter bil mm måste man skaffa lasträcke, och inte alltid lätt att hitta rätt sådan att hyra. befriande att ha takbox när det behövs, men ska du bara ha den då och då, kanske hyra funkar beroende på vart man bor. Finns mycket privat att hyra på Hygglo. Om än kan det bli lite dyrt
Jag har "föregångaren", Motion XT Alpine, men så här i efterhand skulle jag ju haft den du kikar på, då luckan inte går upp helt på MY:n. Men köpte denna till Kodiaqen och då fanns bara denna som var tillräckligt låg från Thule
Jag tycker det är najs med sidoöppningen, därför föll Packline bort för oss. Att kunna köra samma nycklar på cykelställ och takräcken (om man inte har Tesla) är också soft!
Vi brukar få in pjäxor, väskor och skidor och annat i boxen på väg till fjällen. Både alpint och längd har fått plats.
Jag har bytt till T-skruv för montaget också, då jag tyckte det blev tystare utan snabbfixeringens klor. På Kodiaqen tog de typ i taket också då räcket var lågt.
Du som har gångavstånd till fjällen behöver ju ingen takbox, bara ta en taxi för en hundring eller två så är du framme i backen ju Vad var så outrageous med mitt förslag? Den var ju iallafall snygg
Superenkla att montera, i alla fall min. Man kan ju hoppas att det finns lediga när alla andra också vill ha.
tänkte också en annan sak, när jag läste att någon annan box inte öppnades från sidan. Tänkte att det var standard, det bästa är att den öppnas också från båda håll. Låsningen är också suverän. Den knäpper till när det är stängt ordentligt, och det går inte att ta ut nyckeln om inte takboxen har blivit stängd överallt.
Tack för alla tips, Bubblan kan man alltid räkna med
Att hyra har jag också funderat på, dock är det vecka 8 vi behöver den och då är det fler som vill hyra takbox. Gillar också att ha mina egna grejer, dock är ju förvaringen ett problem.
Thule Vector Alpine är snygg, men inte helt olika Motion 3 och kostar det dubbla. Egentligen borde jag kanske åka och känna och klämma men vet inte riktigt var de finns att titta på. Tänker därför att en "märkesbox" som Thule är ett bra val så blir man inte besviken.
@Bulldog76, verkar skilja 7 cm mellan dem, så varje speciellt skillnad rent estetiskt/förbukningsmässigt men inte så stor skillnad vid packning och extra utrymma heller.
@richardtenggren, låter ju bra. Din verkar ha ungefär samma mått på höjden och du får plats med det du behöver i den. Vad menas med T-skruv?
Aha, jag har Teslas räcke så inget alternativ. Reser en del i jobbet också så kommer nog inte orka ha den på konstant utan den lär åka av när den inte behövs.
Jag har Thule Motion XT som jag köpte 2018. Funkar kanon fortfarande. Har den ca 6 veckor om året. Thule wingbars med powergrip tror jag det är. Nu kanske alla boxar har det men att kunna öppnas från båda hållen är mycket bra. Även att takbox kommer så långt fram så att bakluckan kan öppnas helt. Men detta är väl standard idag
Köpte av Mekonomen med montering. Upptäckte när jag skulle plocka av den att de satt wingbars på fel håll
Hittade måtten på min, den är kortare, rymmer 50 liter mer. Men som sagt, då prioriterade jag kort takbox för den skulle gå på en V40 utan risk att bakluckan slog i. Men det hade gått med större.
Sen har jag också fast grip eller någon av klorna. Sjukt smidigt att lasta på takboxen på taket. Min takbox hette Thule Motion XT L
Tidigare hade Mekonomen 25% reor där även thule ingick, vet inte hur det är nu?
Köpte en Thule Motion XT Alpine och Wingbar edge till förmånligt pris, väldigt nöjd.