CTEK släpper en liten smart billaddare som styrs via din mobiltelefon.
NJORD GO är en liten portabel 11 kiloWatt laddare som kan tas med på resan eller monteras på väggen hemma i garaget. Den laddar tre gånger så snabbt som en motsvarande schuko-laddare. Via appen kan vi schemalägga laddning, anpassa laddning efter el-belastningen i hemmet, visa laddningshistorik samt starta, pausa och stoppa laddningen på distans. CTEK NJORD GO är en EV-laddare med typ 2-kontakt och kommer med 1,5 meter lång nätkabel samt 5 meter EV-laddkabel.
Laddaren är dessutom godkänd för den nya skattereduktionen om den monteras på väggen med det tillhörande fästet, där vi kan göra avdrag för köp av miljövänlig teknik.
– När den nya laddaren monteras med tillhörande väggfäste är den godkänd för den nya skattereduktionen “grön teknik”. Grön teknik kan jämföras med ett ROT-avdrag och ger minskad skatt för kostnaden av laddaren och arbete som sker vid installation. Avdraget sker direkt på fakturan från installatören och underlättar för dig som vill investera i en elbilsladdare. Detta bidrag ser vi som mycket positivt och hoppas att det kommer att bidra till att de blir enklare att välja ett grönare alternativ vid nästa bilköp, säger Cecilia Routledge, Global Director för EV på CTEK.
NJORD GO finns idag att köpa hos Mekonomen och Clas Ohlson med en prislapp på 9 995 kronor.
Specifikationer
● Kommer med ett väggfäste med låsbar väggmontering och en krok för kabelhantering.
● Robust och tåligt hölje.
● Kostnadseffektiv typ 2, 16 A/3-fas (11 kW) EV-laddare.
● Anslut enkelt enheten till ditt CEE-uttag.
● Uppkopplad via wifi och fria mjukvaruuppdateringar.
● All säkerhet är inbyggt i enheten
● Intuitivt användargränssnitt med laddstatusinformation.
● CTEK-appen ger dig kontroll över laddning och planering via BLUETOOTH® och Wi-Fi.
● Justering av laddeffekt görs enkelt i appen
● Starta, pausa eller stoppa laddningen i appen.
● Se din laddhistorik och exportera datan vi mejl.
Jag har tittat på den här nu och skulle gärna vilja veta om man kan koppla schuko CEE adapter och sänka spänningen för att köra laddning på en fas och vara säker på att det fungerar utan att den börjar t.ex. brinna?
Jag hade tänkt mig en kombination där laddaren kan ladda 11 kwh när man använder CEE och 3,7kwh när man använder schuko uttaget. Känns att det blir lätt ett hav av kablar som ska ta plats i bilen.
Jag har själv testat att googla för att få någon info om nivåerna men jag har inte hittat något tyvärr.
För min del tog det 7 timmar istället för 6 timmar när vi ställde ner en “nivå” när vi laddade via chuko. (laddhybrid)
Det slutade med att jag köpte något som heter Juice Booster 2. Den kan användas mycket mer flexibelt när den ändå ska vara portabel och klarar upp till 22kw på 32 Ampere CEE uttag samtidigt som den går att ladda via schuko uttag på då lägre Ampere och kw. Omställningen gör den själv så behöver inga appar. Enkelhet är ett ledord som många tillverkare missar tyvärr.