Creative Outlier Air - doldis med stor potential

Från sajten:
https://teknikveckan.com/recensioner/creative-outlier-air-doldis-med-stor-potential/


image

Ingen är fri från intryck från marknadsföringsmaskineriet, kanske allra minst vi som jobbar med att testa produkter. Det smäller helt enkelt högre att testa en välkänd produkt från ett välkänt företag.

Så när Creative Labs ville att vi skulle prova ett par trådlösa In-Ear-hörlurar av typen de med eget laddfodral för runt 800 kronor slutade det med att undertecknad fick både ett och två mail från dess PR-representant som vänliga påminnelser.

Creative må vara kända för att ha räddat oss från PCs inbyggda ”PC-speaker” en gång i tiden med sina Sound Blaster-kort men på senare tid utökat sortimentet till gaming-tillbehör samt högst rimligt prissatta hörlurar och högtalare men som inte riktigt lyckas stå ut från mängden.

Trodde vi – för när vi väl satte in dem i öronen så blev vi nämligen mycket förvånade. Notera nu att ljud är en tämligen subjektiv upplevelse och beror både på musiksmak, vilka referenslurar vi använder men kanske framförallt på förväntningar. Därför vill vi etablera det faktum att förväntningarna var rätt låga.

Creative Outlier Air med fodral

Det blir inte bättre än så här strax under tusenlappen

Om det berodde på det eller om Creative faktiskt fått alla kompromisser på plats är osäkert men oj där fick vi en audivisuell smocka i öronen. Hörlurarna kostar runt 800 kronor vilket betyder mindre än halva priset jämfört med exempelvis Samsung Galaxy Gear. De har dock en enklare konstruktion samtidigt som de har ett betydligt större laddfodral. Men de låter ju bättre – basen är alldeles lagom och diskanten är tydlig. När vi noterar att mellanregistret inte riktigt levererar till samma nivå är det snarare en positiv upplevelse för annars hade det varit för bra för att vara sant.

Creative Outlier Air sitter mycket bra i öronen till den milda grad att vi får köra dem på lägre volym än vi brukar göra för att de sitter längre in än vad andra brukar nå.

Creative Outlier Air-fodralet

30 timmar ungdomsmusik

Hörlurarna ger 10 timmar och laddfodralet skall hålla ström nog för två uppladdningar vilket totalt ger en speltid på 30 timmar. Detta är dock specifikationer och är lägre om vi har högre volym – men vi har absolut inte behövt ladda dem mycket under våra tester. Vi kan framkalla röstassistenter och byta låt genom knapptryckningar, vi skriver det igen, knapptryckningar. Ingen dåligt fungerande touch här inte. Trycker vi två gånger på vänster lur går vi tillbaka till nästa låt, två gånger på höger byter vi till nästa låt. Håller vi inne på vänster sänker vi volymen och håller vi inne på höger så höjer vi volymen. Så enkelt och ändå så svårt för konkurrenterna att göra.

APTX-stöd finns vilket är den näst bästa komprimeringen för Bluetooth. APTX HD är det bättre formatet men stöds av färre mobiler. Inget av det stöds av iPhone men för de finns ett bra ACC-stöd. Spotify-generationen bör dock inte märka någon skillnad.

De är IPX5-klassade vilket betyder att de är testade för att klara att det kommer vätska på dem men däremot är de inte gjorda för att sänkas ner under vatten.

Creative Outlier Air-fodralet från sidan

Sammanfattning

Bra ljud för bra pris vilket gör att vi kan rekommendera dessa utan problem. Det enda egentligen negativa är att laddfodralet är lite väl stort men å andra sidan har det USB-C och det är ju alltid lika trevligt.

 

Teknikveckan rekommenderar

Relevanta specifikationer

  • Typ: True Wireless In-Ear (True Wireless är ett annat ord för att de saknar sladd)
  • Speltid: 10 timmar (30 timmar med två laddningar från laddfodralet)
  • Bluetooth: 5.0 och stöd för APTX och AAC
  • Aktivera röstassistenter: Ja
  • Vattentålig: IPX5 (Tåler stänk av vatten men inte att sänkas ner i vatten)
  • Kontroller: En stor knapp på respektive hörlur.
  • Tillverkare tillika köpställe: Creative.
2 gillningar

När iPod var ny så hade jag en creative spelare som fixade flac. Alla tyckte der var så coolt med ipod, men det lät ju skit tack vare kass DAC men vad gör det. :slight_smile:

kul att höra de fortfarande kan göra bra grejer

Men var det den typen med lite minne och USB 1.0-överföring?

Den hade rätt mycket minne för sin tid, men jag mins inte usb interface

Edit: min första spelare var en diamond, den hade lite :slight_smile: 32 mb tror jag

SR600%2C315_PIWhiteStrip%2CBottomLeft%2C0%2C35_PIStarRatingTHREE%2CBottomLeft%2C360%2C-6_SR600%2C315_ZA(110%20Reviews)%2C445%2C291%2C400%2C400%2Carial%2C12%2C4%2C0%2C0%2C5_SCLZZZZZZZ

Måste ju fråga - var du någon gång under din livstid en Zune-kille? :slight_smile:

Nej :slight_smile:

they had me at usb-c laddnig.
Givet köp

Har fortfarande min Zune!!!.. MAGISKT bra!!

Verkar vara lite sig och så med tillgången här i Svedala :roll_eyes:
Hittar inget under 1260:-

Du får beställa direkt från Creative!

Levererar de verkligen till Sverige från den länken ?

Nu när jag uppdaterat den till rätt gör de det :slight_smile:

Fri frakt dessutom!

1 gillning

@Esse Hur är de jämfört med Sudio Tolv? Tycker mina är i osynk i talet när man kollar på bla Netflix. Följer dessa med bra i lipsync?

Just fan, det skulle jag ju testa!

:heart_eyes:

Nu har jag testat! Jag upplever ingen osynk!

Fasen då. Får reklamera mina :worried:
Hur är det med Creatives?

Kör du Apple TV med kabel eller wifi?

Det är från iPaden. Både på den gamle 10,5 och den nya 11an blir lipsyncen fel :worried:

Edit: @Marcus_Attefors även fast jag svarar med pilen vid ditt inlägg så verkar den inte förstå det. Händer allt som oftast.

Ah fasen vad märkligt, testade dock med Apple TV nu, kan prova med iPad Pro imorgon!