Copyswedes nya avtal har trätt i kraft

Från sajten:
image

Elektronikbranchen och Copyswede har nu närmare 4 år förhandlat om vilka produkter som ska innefattas i beskattning för privatkopieringsersättning. Den 1 november i år uppdaterades avgifterna.

Det nya avtalet innebär sänkta avgifter för lagringsenheter men höjda för andra produktkategorier.

Produkttyp

Tidigare

Nu

Lagringsenheter

80 kr

30 kr

Datorer

40 kr

75 kr

Mobiltelefoner

60 kr

75 kr

Set-top boxar

320 kr

120 kr

Spelkonsoler har skonats från dessa avgifter, i alla fall de stora aktörerna som Sony, Microsoft och Nintendo. Playstation 5 och Xbox Series X/S kommer inte med någon extra avgift, medans mindre kända konsoler kan komma att få avgiften för sin lagring.

Avtalet innebär också att avgiften kan krävas i efterhand av upphovsmän, det är försäljaren som ska stå för avgiften men om de väljer att höja priset för att behålla sin marginal är upp till var och en. Till exempel ser vi tydligt på Apples hemsida att priserna höjts och där kan vi också se exakt vad vi betalar till Copyswede. Nytt i avtalat är också att Copyswede ska betala tillbaka 0,3 procent till Elektronikbranschen för omkostnader det kan innebära att uppdatera prisuppgifter och följa avtalet.

Vad anser ni om dessa avgifter?

Via: Sweclockers.

finns det andra länder än sverige som har dessa avgifter?

Kan jag inte tro, Sverige är skatternas paradis.

2 gillningar

12 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora polemiktråden

Kopiera musik med sin iPhone är ju inte det lättaste att göra. Idioti det här med Copyswede.

Förut var det väl superlätt att rippa en CD skriva och lägga in dem i luren?. Itunes hade väl tom stöd för det?.
Men senaste 5-7åren tror jag det är minimalt med folk som gör det.

2 gillningar

Exakt. Är ju typ ingen som gör det längre.

1 gillning

Copyswede försöker hävda att spara musik offline från en streamingtjänst är privatkopiering. :roll_eyes:

Därför får man till exempel spara ned musikfiler på sin dator eller smartphone, spara favoritprogram i sin tv-box, göra offline-listor i streamingtjänster på surfplattan och spara ned poddar i mobilen. Privatkopiering är helt laglig och ska inte förväxlas med olaglig piratkopiering.
Efterlängtad överenskommelse ger kulturskapare ersättning för privatkopiering | Copyswede

Notera nu att det här är en lagstiftning som håller på att ses över.

Ah, jag fick intrycket att det var denna översynen som hade mynnat ut i denna avgiftsregleringen. Det är det alltså inte?

Nej översynen från regeringen handlar om det överhuvudtaget skall finnas någon privatkopieringsavgift. Tills den utredningen är klar så är det Copyswede som har i uppdrag att förhandla upplägget inom rådande lagstiftning.

Jag hittar inte artikeln nu men som jag minns det så kommer utredningen vara klar i februari 2022.

Edit: Hittade! En modernare och mer effektiv ersättning till upphovsmän vid privatkopiering - Regeringen.se

Jag undrar om det finns någon över huvudtaget (ens en enda person) i Sverige som får valuta för de pengarna.

Ja de går till primärt svenska upphovsrättsinnehavare - tonsättare och låtskrivare.

Det har du i och för sig helt rätt i :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det är väl den som betalar pengarna som ska få valuta för de pengar den spenderar. Att någon betalar något och inte får något tillbaka är ju att man inte får valuta för pengarna.

2 gillningar

Det var min tanke också :slightly_smiling_face: