Coop öppnar obemannade butiker i år

Från sajten:
image

Igår skrev vi om Coops nya smarta app som öppnar upp för obemannade butiker. Planen är att öppna upp dessa butiker redan i år.

Först ut är två butiker i Gävle-området och butikerna riktar sig till områden där det inte finns någon Coop-butik sedan tidigare och turistområden. Coop har under en längre tid arbetat på nya scanning och betalprocesser, denna teknik provkörs redan i Coop-butiken på Sveavägen i Stockholm och kommer nu spridas ut i fler butiker. Butiksmodulerna som ska testas i Gävle kommer öppnas senare i höst.

“Satsningen på obemannade butiker är ett sätt för oss att finnas på fler platser där vi ser potential. Samtidigt erbjuder vi en lösning för kunder som vill kunna besöka en Coop-butik oavsett tid på dygnet. Det blir även möjligt för oss att nå fler kunder under högsäsonger eller lov – på exempelvis skidorter eller under speciella evenemang. På sikt hoppas vi att pilotprojektet ska resultera i fler obemannade butiker runt om i vårt område”, säger Meta Persdotter, vd Coop Mitt.

Källa: Coop Pressmeddelande.

Så här ser det ut: https://twitter.com/getswish/status/1305471311620321281

…och för oss som inte har swish?

Då kan du säkert koppla ett betalkort.

Jag minns senast jag skulle använda något som detta…Var någon parkerings app i sthlm. Då kunde jag inte regga kortet för det godkändes inte kort med utlänsk adress…instruktionen var också på svenska så någon hade lite otur när de satteupp den lösningen.

Just detfallet ringde jag parkeringsbolaget och drog min bredaste massachusetts dialekt och de svarade på svengelska att får jag en böter så får jag ringa igen och så löser dem det…
Tror inte det funkar på coop.

Det händer en del i dagligvaruhandeln nu. ICA har något av en kris:

Coop har kvar många dyra småbutiker också förstås. Men deras Xtra butiker med lågpris rullar ut snabbt: