Comhem blir en del av Tele 2 på riktigt

Från sajten:
Comhem blir en del av Tele2 på riktigt


image

Tele 2 och Comhem fusioneras och därmed blir Comhem endast ett varumärke under Tele 2. Bolaget har varit högaktuellt sedan bråket med TV4 och dess ägare Telia och det blir allt mer tydligt att den gamla telecom-fejden mellan Telia och Tele 2 kommer gå vidare inom den kombinerade tele & tv-branschen som blir allt mer tydlig.

Målet för båda bolagen är att kunna erbjuda bredband, telefoni och tillhörande tv-tjänster. Kanske inte så mycket linjärtv utan som Play-tjänster.

Det ironiska i sammanhanget är att Comhem startade en gång i tiden som Televerket Kabel-TV och ägdes alltså av den statliga myndighet som sedan skulle bli Telia. Bolaget avyttrades till riskkapitalister i samband med att Telia och finländska Sonera skulle gå ihop. Därefter har det valsat runt bland olika ägare innan det blev börsnoterat 2014 och slutligen gick samman med Tele2 2018.

Telia och Tele2 erbjuder nu i huvudsak bredband (både abonnemang och fiber-infrastruktur), mobiltelefoni och linjärtv som paket. Utöver det producerar alltså Telia innehåll via TV4-kanalerna samt har betaltv-kanaler i forma av C more. Tele 2 å sin sida erbjuder samma produkter medan man också distribuerar TV via Comhems kabel-tv-nätverk med tillhörande Com Hem-app.

Bråket som var mellan de båda bolagen för någon månad sedan handlade primärt om huruvida Com Hem kunde distribuera TV4 och Cmores innehåll uppstyckat efter program, att vi tittare skulle kunna välja enskilt innehåll via Com Hem-appen och inte bara titta linjärt. Men då allting går in i varandra nu för tiden gick det alldeles utmärkt att göra detta via via Cmore och TV4-apparna som går alldeles utmärkt att använda på Com Hems box då den är Android TV-baserad med en app store. Rörigt? Ja visst så ser det ut i det nya tv-landskapet.

Det kan också argumenteras att även Tele2 har kopplingar till innehållsproduktion med tanke på att TV3, TV6 med flera är ett MTG-bolag och MTG var länge en del av Kinnevik som äger Tele2. Men i samband med Com Hem-affären så knoppade man av MTG för att det inte skulle bli strul med konkurrensmyndigheterna. Hade jag varit en del av Tele2s förhandlingsdelegation med TV4/Telia så hade jag varit lite purken på det beslutet nu för hade man haft kvar den kopplingen och kunnat agera på exakt samma sätt.

Nu slopas även Comhem-namnet och det blir kort och gott Tele 2.

Blir det Tele2 Play+ då? :thinking:

Kommer de hem till oss och byter ut klisterlappen som det står Com Hem på vid uttagen i vardagsrummet?

Kommer Barbados ändra texten till: ”Tele2, vi börjar om igen …”?

Kommer Tele2-fåret Frank att återupplivas för att ta upp kampen mot Boxer-Robert?

Så många frågor.

3 gillningar

Boxer ägs väl för övrigt också av Com Hem (Tele2)? Inga nyheter om att de ska byta namn?

Dom tänker än så länge utanför boxen, Boxer menar jag…

Nja, de var. MTG splittades för några år sedan och NENT skapades och behöll TV-kanalerna.

Är väl Kinnevik ändå och samma människor i båda bolagsstyrelserna?

Såg också det sedan.

Minns jag rätt så gjorde sig kinnevik av med alla a-aktier i MTG i samband med tele2/comhem-affären för att inte bli för stora spelare på marknaden och få affären avblåst av myndigheterna. Kinnevik är inte heller bland topp 10 största ägarna av NENT just nu.

MTG och NENT delar några styrelsemedlemmar vad jag kan se, men inte alla.

Operationellt är de idag två helt separata bolag som arbetar med olika typer av produkter.

1 gillning

Jon Karlung ändå…:joy:

1 gillning