Combo Touch för iPad Pro från Logitech är lätt att älska

Från sajten:
image

Apples iPad Pro 2021 är ett monster på många sätt.

Ett fragilt monster som är lättstött, att tappa iPaden kan få förödande konsekvenser.
Apple själva säljer två olika tangentbord med inbyggd trackpad. Tyvärr är det inget av dem som skyddar sidorna av iPaden.

Logitech har däremot ett skydd för iPad som både skyddar sidor, har ett inbyggt tangentbord, trackpad och går att ta loss bara tangentbordsdelen, Logitech COMBO TOUCH.

När vi testade iPad Pro 2021 så fick vi även testa ett Logitech tangentbord. Nu så här sex månader senare när dammet har lagt sig så står det en vinnare kvar. Det är Logi. Deras tangentbord vinner på två grunder. Smidighet och skydd.

Logi Logitech COMBO TOUCH

Det är inte det snyggaste skyddet i klassen. Men för någon som använder sin iPad Pro flera timmar varje dag så är utseende inte allt. Att kunna skydda alla sidor på tangentbordet oavsett om det är i portföljen eller ryggsäcken tillsammans med matlådor och övrig elektronik ger det en trygghet i att veta att iPaden är hel när vi plockar upp den.

Logi Logitech COMBO TOUCH

Tangentbordet är tvådelat, en del tangentbord och en del skal. Skalet sitter runt hela iPaden med en gummilist som går över kanten och en liten bit in över skärmen. Tangentbordet fäster med magneter i ena sidan skalet.

I ihopfällt läge så blir tangentbordet ett skyddandet skal över skärmen. Jag använder iPaden tillsammans med Apples Pencil för att anteckna med och kopplar då oftast loss tangentbordet. Det går att fästa tangentbordet bakochfram, i ett läsläge, och då lägga tangentbordet över baksidan. Den här lösningen adderar tyvärr för mycket tyngd till iPaden. Oftast blir tangentbordet liggandes på skrivbordet eller kvar i väskan. Men för de tillfällen då jag behöver det så klickar det snabbt ihop med skalet till ett skrivläge.

Logi Logitech COMBO TOUCH

Det finns fortsatt ett visningsläge och ett skissläge på tangentbordet. Visningsläget är när vi viker ut stället och låter iPaden stå själv. Lämpligt för att titta på film och youtube. Skissläget är perfekt när vi vill teckna och måla med iPaden. Stället går att pressa ner till max så vi får en vinkel som bättre passar tecknade och målande. I det yttersta läget när iPaden är som mest vinklad mot underlaget håller dock inte stödet fullt ut. Varje gång som vi släpper motståndet som ritandet gör så hoppar iPaden upp några millimeter. Ingen stor sak, men kan bli störande under en längre tids tecknande.

Logi Logitech COMBO TOUCH

Tangentbordet är med nordisk layout och till iPad Pro 11” 2021 så är det något ihoptryckt runt enterknappen. Men inte värre än att mitt lillfinger lärt sig navigera bland å ä ö efter ett halvårs tryckande. Den här texten är helt och hållet skriven med Logis tangentbord. Överst på tangentbordet hittar vi även en rad med dedikerade iPad knappar. Allt från play paus till ljusstyrkan på de bakgrundsbelysta tangenterna.

Logi Logitech COMBO TOUCH

Vikten är för skal och tangentbord är på totalt 574 g vilket ska stå i jämförelse med Apples egna på 601 g. Skillnaden är att Apples tangentbord går inge att dela eller vika upp så att det går att hålla i handen. Istället får du plocka loss hela iPaden och under den tiden är den då helt oskyddad och vi vet ju alla att en olycka händer när vi minst anar det.

[Priset är 1999 kr för tangentbordet till iPad Pro 11” och 2290 kr för iPad Pro 12,9”](https://www.logitech.com/sv-se/products/ipad-keyboards/combo-touch-ipad.html?crid=1762)

## RECENSION: COMBO TOUCH

FÖRDELAR

  • Skyddande på kanterna.
  • Smidigt.
  • Lätt.

NACKDELAR

  • Inte snyggaste.
  • stället är inte helt stabilt i det yttersta läget.

DETALJER

  • fyra lägen, skriv, visa, skissa och läs
  • löstagbart tangentbord
  • bakgrundupplysta tangenter med automatisk justering
  • bildvinkel mellan 10 till 60°
  • strömförsörjning från iPad via Smart Connector
  • Plats för förvaring av Apple Pencil (2:a generationen)
  • Skydd för framsida, baksida och hörn
  • Åtkomst till alla portar – kameraport/iPad-laddningsport
  • 16 nivåer med justerbar bakgrundsbelysning
  • Hel rad med iPadOS-snabbknappar
  • 18 mm tangentavstånd
  • 1 mm tangentnedtryckning

SAMMANFATTNING

Till en iPad Pro behöver vi både tangentbord och trackpad. För att optimera portabiliteten och samtidigt skydda iPaden från skador så gör Logitechs COMBO TOUCH ett strålande jobb. Enkelt att koppla ihop med tangentbordet och touchpad. Bakgrundbelyst och skyddande kring hela iPaden.

BETYG: 4 / 5

4 gillningar

Ser smutt ut :slight_smile:

Har den, love it!

2 gillningar

Tycker det ser snyggt ut :smiley:

Kollade lite youtube videos och slutade med jag behöll mitt Magic tangentbord. Är dock sjukt avundsjuk på alla smarta knappar som volym och ljudstyrka osv.

1 gillning

Jag har ett Magic Keybord, riktigt snyggt men väldigt tungt. Har du vant dig? Plockar du ligga det ofta från Magic keybord

Har alltid tangentbordet kopplat. Ligger mest ner när jag använder den med ett bord ovanför mig.(sjukan)

Combo Touch är tyngre.

Ah, Fast om man kopplar bort tangentbordet och bara använder skalet så blir det mycket lättare.

Sant ! En sak jag gillar lite mer på Combo Touch är att den har större trackpad. Jag tycker ibland magic har för liten.

Vad tycker ni om trackpad för iPadOS? Testade kort med mus för ett tag sedan men kändes bakvänt.

Fungerar bättre med trackpad. Framför allt om det är en bra trackpad.

1 gillning

I början upplevde jag vissa svårigheter med att det var en rund ring som flög omkring och sögs mot allt som var tryckbart men nu har jag vant mig och tycker det fungerar bra. Det enda jag kan sakna är kunna få bestämma storleken på apparnas fönstret själv

1 gillning

Har också ett sånt, riktigt nöjd!

1 gillning

Jag har en iPad Pro 12,9 3e generationen. Finns inte med som kompatibla enheter på logitechs sida. Men kollar man andra produkter, exv apples tangentbord med trackpad så passar det till 3e, 4e och 5e gen. Enda skillnaden är väl kameran/kamerorna?

Din modell är 5,9 mm tjock och den nya modellen är 6,4 mm tjock.

1 gillning

f*ck :cry: