Com Hem Tv Hub - något att gå igenom

Först och främst, är detta en Teknikbubbla eller Android & Googlebubbla? Flytta i så fall!?

Jag bor i en gammal hyresrätt, utan indragen fiber och förutom ADSL via telefonjack, så är jag bredbandsmässigt utlämnad till Com Hems tre hål i väggen. Kör alltså mitt bredband via koaxkabel. "Hastigheten" på valt abonnemang är 600/50.

Har som bekant Apple TV-apparater, runt om i lägenheten, abonnemang hos de flesta streamingtjänster, C More, Viaplay, Dplay (där de flesta linjära kanaler finns att se på), samt Netflix, HBO och Primetime Video (Amazon). Tittar egentligen aldrig på tablå-tv. Utan detta åker på när man inte skall ägna sig åt tittandet, utan mer bara har det som bakgrundsbrus och man sitter med datorn i knät. Ändå, så lockade Com Hem mig, med "Tv Huben"!

Egentligen var jag bara intresserad av Com Hems play-app på ATVn, men denna gick inte att skaffa abonnemang till, utan att få "hubben på köpet" - visst, ingen prisskillnad, så tillslut slog jag till. Tecknade abonnemang fick play-konto och fick hem deras vita box.

Kopplade in den, efter bruksanvisningen, antennkabel, nätverkssladd, HDMI och ström. Startade den och uppdaterade och sedan började problemen. Den var långsam i både uppstart och kanalbyte. Väldigt ofta när jag startade den, så sa den att den inte hittade nätet (som då också är från Com Hem) och sedan är det rätt kasst app-utbud. Jag gillar dock deras play-app på Apple TV, men vette tusan om detta är något jag forsätter med, när bindningstiden löpt ut?

  1. Hur många här inne har Tv Hub från Com Hem?
  2. Fungerar det som utlovat och är ni nöjda?
  3. Har ni, liksom jag, packat ner hubben och kör bara med apparna via ATV?
  4. Finns det förhoppningar att deras box kommer att bli användbar?

Vet att liknande trådar finns, på t ex Minhembio osv, men skulle vara kul att pejla stämningen hos den samlade "bubbel-expertisen".

Jag gillar den verkligen - just kombinationen av TV-program och appar. Nu tittar jag väldigt sällan på tablåtv så jag skall säga att den används inte så jätteofta. DET jag har märkt när jag kickat igång den på sistone är att den blivit lite långsam. Vet inte om den behöver återställas eller om någon uppdatering gjort det. Men så som du beskriver det verkar det hänt något på sistone då du har samma problem.

App-utbudet är ju helt beroende av Android TV och det ser ut som att det blir bättre lite hela tiden där.

Jag har också gjort en videorecension, men det var på den tiden den var snabb :slight_smile:

1 gillning

Som inneboende hos dig i en vecka kan jag också komma med lite input efter att ha använt den ett tag.

Den är helt klart seg, hänger sig rätt ofta och spolar man tillbaka program eller tittar i programbiblioteket (själva playfunktionen där man kan se sådant som har sänts tidigare) så går det inte att slå på subtitles.

Är inte superimponerad av den faktiskt.

1 gillning

Har inte haft den inkopplad på ett par månader nu. Var lite sugen att koppla in den förra veckan, mest för att se om eventuella uppdateringar, förändringar men kom inte för mig.

Hur viktig är antennsladden? Om jag tolkade instruktionerna rätt, var det väl för att kanalbytet skulle gå lite snabbare?

Ditt YT-inslag om boxen var nog en av anledningarna till att jag blev sugen på att testa, samt när appen dök upp på Apple TV.

Ditt inslag firar snart 1 år - förresten :slight_smile:

Den står och samlar damm. Appen till Apple TV är däremot flitigt använd.

Samma här! Använder den appen nästan dagligen.

Det finns dock en fördel med tv-hubben. Om man vill se något på linjär tv med bra ljud. Com Hem Play har inte stöd för 5.1-ljud.

Så korkat :frowning:

Playtjänsterna i allmänhet är usla på ljud. Ett undantag är Netflix.

Ni vet väl om att ni kan gå in på guiden och se det som har varit tidigare på dagen Ja till och med det som var på tv-kanalen igår . Sedan finns det en fördel till. Du kan se program från play kanalerna ja även filmer och serier . Och i ärlighetens Namn ett abonnemang på c more eller Viasat film ger i dig betydligt större film bibliotek än om du ser på vanliga Viaplay eller c more utan TV abonnemang . Och dessutom får du någonting som heter Dolby digital :grinning_face_with_smiling_eyes:

Men det finns många bra funktioner i där som att du kan se program från tidigare på dagen genom att gå tillbaka i tiden i program guiden . Och att du kan gå in på play kanaler och faktiskt se filmer med 5.1 ljud även på c more ja de har en egen play kanal hos comhem
.

Jag har sedan 2 veckor tillbaka gått över från comhems coaxuttag till fiberuttaget och fick då en
TV HUB till ena tv:n. För det mesta tar det lång tid att byta kanal, ibland går det inte alls att byta kanal och några få dagar funkar den perfekt.
Till den andra tv:n har vi en Tivo-box och där fungerar det perfekt hela tiden.
Min slutsats är att TV HUB från ComHem har dålig prestanda.

Har du anslut den via Ethernet eller kör Wifi?

Qkan man koppla in en mus eller tangentbord typ trådlöst

När du går in på play i biblioteket alltså comhem play
och comhem play plus så har du även andra streamingtjänster tjänster eller innehåll från play kanaler
Som till exempel Paramount plus
Men även andra Det är troligen företag som tele2 har avtal med . Du klickar på symbolen på fjärrkontrollen som ser ut som ett hus :house: . Där ser du förslag på filmer och serier och även annat
Men jag har förstått att det kan vara begränsningar den dagen som antenn uttaget inte fungerar att det går genom internet . Då säger boxen själv att vissa kanaler eventuellt inte kan visas . Jag gissar att det kan handla om till exempel fotbollsmatcher för det är tydligen känslig fråga när det handlar om rättigheter

Hubben själv kan säga att att man eventuellt inte kan se på vissa kanaler om inte signalen går via antenn uttaget . Men det är väl kanske rättighets känsliga program som internationella fotbollsturneringar gissar jag . Alltså det är någon har krävt att tele2 ska garantera att inte jag eller du ska kunna se på det utanför Sverige som ex
Fast min beställning är nog registrerad som koaxial beställning
Och har inte bredband från tele2