Chromecast with Google TV eller Apple TV 4K?

Köpråd: Jag funderar på att uppdatera hårdvara för streaming. Jag har idag en “smart” LG 55” (55UH615V) som är några år gammal. En Apple TV 4:e generationen (alltså 1080 och inte 4K). Den är min “daily driver” för streaming och det är egentligen inget fel på den. Jag har även en gammal Chromecast (ej Ultra, även den 1080) som jag aldrig använder. Ljudet är kopplat från tv:n till ett par aktiva högtalare. Ingen surroundanläggning, så Dolby Atmos och allt sånt är ingen viktig funktion.

De streamingtjänster jag har är:

  • Netflix
  • HBO
  • Viaplay
  • Disney+
  • Prime Video
  • Apple TV+ (ja åtminstone några månader till, kommer inte att förlänga om jag inte råkar köpa ny hårdvara)
    Och så förstås SVT Play, TV4 Play och Youtube. Youtube kollar jag i och för sig aldrig på tv:n. Spotify finns ju också på tv:n och Apple TV:n men jag använder andra högtalare för ljudet.
    De tjänster som ligger illa till för uppsägning är Viaplay och Apple TV+

Jag använder Apple TV:n för att jag tycker det är betydligt enklare att använda den än TV:ns gränssnitt. På TV:n finns alla tjänster förutom TV4 Play och Apple TV+.
I TV:n så har jag testat 4K och jämfört kvaliteten på bilden (jag körde t.ex. Rogue One: A Star Wars Story) och visst finns det skillnader på kvaliteten, men det är inte jättestor skillnad. Hur som helst så skulle jag vilja uppdatera till 4K.

Jag kommer nog aldrig vänja mig vid smart-tv:ns gränssnitt och vill uppdatera hårvaran för att titta på tv med.

Frågan är nu ska jag skaffa:

  • Apple TV 4K för ca 1879 kr
  • Chromecast with Google TV från t.ex. fnac för 69 Eur inkl frakt - ca 715 kr

Jag vet att det ryktas om en ny Apple TV, den gamla har ju hängt med sedan hösten 2017 utan någon uppdatering. Mer pengar än en Chromecast with Google TV.

Chromecast med Google TV har ju ingen sett eller klämt på i Sverige ännu (jag har kollat lite reviews på Youtube). Men det känns ändå som lite pengar för en “streamingbox” med 4K

Vad tycker ni i bubblan? Vad skulle ni ha satsat på och varför?

Om det bara rör sig om streaming-tjänsterna spelar det inte någon roll alls faktiskt.

Men kör du iOS till vardags så tycker jag att AppleTV är självklart i och med AirPlay och även en så enkel ska som att kunna visa foton från iCloud etc.

Sedan tror jag AppleTV+ kommer bli ön mer nice - tex är ju Stiftelsen på G.

Jag har ju iPhone, iPad Pro, MacBook Pro, så det naturliga är ju ATV. Det enda icke-Apple jag kör är Google Assistant (mest för Hue) och ett antal Cast-högtalare men det fungerar ju smidigt med Spotify (startar nästan alltid från telefonen)

AppleTV it is - särskilt nu när Apple verkar satsa mer på det uppkopplade hemmet med nya Homepods.

Men då måste jag ju byta ut alla högtalare som idag drivs med CCA eller har GA/CC inbyggt ju. Blir ju dyrt :joy:

Dessutom så gillar jag Spotify och vill inte byta till Apple Music :wink:

1 gillning

Spotify är nog på G :slight_smile:

Men det spelar egentligen inte så så stor roll för bild-upplevelsen vad du har för smarta högtalare i sig.

Men hade jag kört iOS hade jag garanterat valt Apple TV framför Chromecast - vi vet ju inte ens om Chromecasten lirar väl med oss här i Sverige dessutom.

1 gillning

Nej så är det förstås.