Chromebooks korta livstid ökar elektronikavfallet enligt rapport

Från sajten:
image

En ny rapport från den amerikanska organisationen PIRG visar att Chromebooks har både kort livstid och är svåra att reparera.

Chromebooks är väldigt populära för skolor på grund av det relativt billiga priset. Men den korta livslängden på dessa leder till onödigt elektroniskt avfall. Detta enligt Public Interest Research Group (PIRG) som kom fram till att många Chromebooks går sönder efter bara tre år och orsakar avfall samtidigt som det måste köpas nya med skattebetalares pengar.

Reparationskostnaderna kan även de bli höga på grund av det är så svårt att hitta delar till datorerna från tillverkare. PIRG kallar även tiden för när datorerna slutar få uppdateringar för “dödsdatum”, då de inte längre kan surfa säkert på nätet. Google lovar uppdateringar i 8 år men många skolor köper äldre Chromebooks där den tiden redan har börjat ticka. PIRG rekommenderar att Google tar bort gränsen på 8 års uppdateringar och att tillverkare ser till att tillverka standardiserade reservdelar för framtida modeller. De vill även att konsumenter ska kunna installera andra operativsystem som Linux.

Med dessa åtgärder skulle det minska utsläppen av koldioxid med 4,6 miljoner ton vilket motsvarar att ta 900 000 bilar från vägarna i ett helt år. Google svarade på rapporten med att säga att regelbundna programuppdateringar till Chromebooks lägger till nya funktioner och förbättrar enheternas säkerhet. Google jobbar också med tillverkare för att ta fram Chromebooks med återvunnet material som är mer reparerbara och som med tiden ska minska utsläppen.

Via: Engadget

Jag bytte ut min Toshiba Chromebook 2 förra året då hade jag haft den sedan 2014.
Kanske håller bättre om man bara har den hemma som surf/youtube-dator än om elever släpar den fram och tillbaka från skolan.

Attans trevliga och smidiga datorer.

Nu var väl grejen att Google slutar släppa säkerhetsuppdateringar. Man vill inte använda ett operativsystem som inte får säkerhetsuppdateringar.

2 gillningar

Ja de borde ha längre tid för säkerhetsuppdateringar. Annars är Chromebooks bra.

Börjar tappa tålamodet att välrenommerade företag som Google släpper slit- och slängprodukter.

4 gillningar