Chromebooks kan förbjudas i danska skolor

Från sajten:
image

Danska kommuner får till augusti på sig att stoppa överföringen av skolelevers data till Google annars kan tjänsterna och datorerna förbjudas helt.

Danska dataskyddsmyndigheten Datatilsynet har beslutat att kommunerna behöver säkra integriteten när Googles tjänster används av studenter och barn. Kommunerna har nu till den 1 mars på sig att lägga fram ett förslag för att stoppa överföringen av data till Google.

Om inga åtgärder vidtas till den 1 augusti så kommer beslut att tas om Googles tjänster och Chromebooks ska fasas ut helt från danska skolor. En talesman för Google berättade att de har samarbetat med danska kommuner sedan 2022 i frågan och säger att det är bra att dataskyddsmyndigheter ser vad som åtgärdas och visar en väg framåt.

Via: Bleeping Computer

Spännande att följa, mina barn har bara kört Chromebooks i skolan. Känns som att många skolor i Sverige kör Chromebooks och om det slår igenom i danmark så borde Integritets­skydds­myndigheten också titta på samma sak eller det kanske man redan gjort?

1 gillning

Mina barn har PC (som de får ta hem om de vill) och är djupt integrerade i Microsoft med teams. Spännande att följa helt klart :blush:

Jag tror jag var typ första generationen som fick en laptop på gymnasiet. Det var väldigt modernt för 15 år sen. Men gissar på att dina kids är yngre än gymnasieålder?

Min fru jobbar på en kommunal gymnasieskola. Där är det i regel Chromebooks som gäller men elever på vissa program som jobbar med medieproduktion får Mac.

Om jag fattar danskarna rätt är det inte hårdvaran som är problemet utan Google Workspace for Education. Detta kör många skolor (de flesta?) i Sverige oavsett nivå.

Och allt motiveras utifrån persondata enligt GDPR och EU-US Privacy Shield. Där faktiskt Google för stunden är lagligt korrekt, men kommer exempelvis Trump tillbaka lär det bli ändring. Sveriges Kommuner och Regioner anser att de som kör amerikanska system ska ha en exitplan.

Skillnaden mellan Microsoft och Google tror jag är att många offentliga verksamheter inte kör M365 utan använder egna servrar för Microsoft och då kringgår man problemet.

1 gillning

Mellanstadiet

1 gillning