Choken på trimmer?

Har vi nånn bubblare som har koll på hur choken på en grästrimmer ska användas?

På min är choken en röd liten spak som har tre lägen, det finns bara två symboler, går att ställa nere, mellan eller uppe.
Uppe dör maskinen direkt, iallafall när när jag provkörde nyss.

Hur är det, ska man alltid starta med chok och sen stänga av choken?

Har nått barndomsminne att min morbror sa att man aldrig fick köra med choken på för länge, då blev maskinen sur och hela dagen blev förstörd. Typ lika allvarligt som att mörda nån kändes det som, var ju bara ett litet barn. :slight_smile:

Nån som har koll?

Mulle Meck @RolexJocke vet garanterat :slight_smile:

Är det varmt ute behövs oftast ingen choke. Annars får man testa sig fram. För mycket choke då dör den och blir sur. Man ska köra med choken så kort tid som möjligt så man prova att slå av den lite i taget. Man ska inte använda maskin förrän den går bra utan choke.

1 gillning

Mulle Meck har ju gett choken ett ansikte. :joy:

När pinnen är i mitten som den är på bilden, är choken halvt öppen?
Av ikonen vid sidan är den stängd….

På min Stihl ska man ställa in full choke och sen dra i snöret tills den hostar till någon gång, efter det ska den ställas om till halv choke och dra till den startar.

Är den varmkörd och bara stoppat en stund för att tanka fullt igen så behövs ingen choke.

4 gillningar

Vi har en sådan i sommarstugan...

Vid kall motor:
Stäng chokespjället helt.
Vid minsta tändning så ska choken öppnas. Även om den inte startar. Dra då utan choke.

Men glöm inte att trycka på bensinbubblan innan och sätt dödaren i rätt läge (1). Det är inte kul när man glömt det. :sweat_smile:

Vid varm motor ska den starta utan vare sig choke eller bubblor.

1 gillning

Dödaren i rätt läge glömmer man lätt, gjorde det idag. Känns bra när man väl kommer på det och maskinen startar direkt.

1 gillning