CES 2025: VLC visar upp en beta som kan generera undertexter i realtid

Från sajten:
image

Open Source programmet VLC nådde nyss hela sex miljarder nedladdningar och på CES visade de upp en helt ny funktion.

I sitt lilla bås på CES demonstrerade VLC en betaversion som kan generera undertexter till videos som spelas upp via VLC. Undertexterna skapas i realtid och funktionen fungerar helt offline, vilket innebär att VLC inte behöver vara uppkopplat mot någon molntjänst. Enligt VideoLAN, organisationen bakom VLC, så använder funktionen OpenAI:s taligenkänningssystem Whisper. De arbetar även på automatisk översättning med planer på att stödja fler än 100 språk. Det finns ännu ingen information om när funktionen kommer att släppas.

Via: The Verge

1 gillning

Jag tror jag använt VLC 20 år nu eller så. VLC och Firefox är några av mina program som hängt med länge!

Använder dom fortfarande! Jag har dock väntat in VLC v4.0 i flera år nu. Skarp då. VLC v4.0 finns som nightly. Testat, men inte så glad att använda nightly dock.

Rent utseendemässigt är det stora skillnader mellan VLC v3.0.x och v4.0.x. Mycket modernare utseende!