Vår alldeles egna hifi-guru och ljudtekniker har under flera år förutspått att CD-skivan kommer tillbaka – kan vi enas om att han alltid har rätt nu?
Under senaste åren så har vinylskivan nästan helt tagit över försäljningen av musik i fysiskt format. På senare tid har även kassettbandet gjort sin comeback och flera artister släpper nya album på både vinyl och kassett.
CD-skivan har blivit bortglömd och efter sin storhetstid på 90-talet har den sakta tynat bort och näst in till blivit utskrattad. Men den har ändå levt kvar i våra minnen – alltid när vi diskuterar hifi och Lossless-streaming så är det CD-skivan vi refererar till. Den bästa möjliga versionen av digitaliserad musik. Vilket slår våra gamla mp3-filer och streaming från Spotify med hästlängder.
Idag har vi streaming som nästan når CD-skivans storhet i kvalitet och det blir allt vanligare. Snart är det bara Spotify som ligger efter i utvecklingen (när kommer hifi Spotify?). Men efter decennier av streaming, piratkopiering vid våra datorer, mp3-spelare och mobiltelefoner så längtar fler och fler tillbaka till den fantastiska känslan av det fysiska formatet. Att pilla bort plasten från en nyköpt skiva eller kassett och sen lägga på eller stoppa i detta medie som vi kan ta på i spelaren – samtidigt som vi, i de flesta fall, även får högre kvalitet på ljudet. En känsla som allt fler hittar tillbaka till.
Nu visar trender på Tradera att CD-skivan ökar kraftigt i försäljning. En ökning med hela 43% förra året talar sitt tydliga språk. En orsak är såklart priset, eftersom CD-skivan har varit så pass ute så kostar det nästan ingenting. Du kan betala 20-40 kronor för riktigt klassiska och annars eftertraktade skivor. Vilket det gissningsvis blir ändring på när fler och fler följer trenden.
Så att CD-skivan är påväg tillbaka är ingen överraskning, varför nöja sig med ettor och nollor i en fil, när vi kan få något så fantastisk som ett fysiskt medie, vi kan ta i och älska.
Är inte speciellt nostalgisk över CD-skivor jämfört med vinyl men är inte säker på att jag hade hjärta att skänka/slänga mina CD-skivor när vi flyttade utan dom kan finns i en låda i källaren. Mycket tveksamt om dom någonsin kommer spelas igen dock.
Var en annan tid! Jag bor i en liten stad men jag och en polare åkte till Stockholm för att jaga LP/CD-skivor när vi var unga! Fanns riktigt stora butiker på den tiden som sålde musik!
Saknar du den tiden? Jag höll på väldans mycket med ljud i unga dar och jagade alltid det bästa man hade råd med! Man kunde köpa en amp för 20k med monoblock och hela baletten, CD-spelare för 10k m.m. Vilket var en hel del slantar då.
Musik och ljud har alltid varit en del av mitt liv. Jag spelar även gitarr sedan 30-40 år tillbaka och minns min första amp. En Marshall lead 12 med head och dubbla lådor. Hela 12Watt! Kunde dock spela öronen av en under load.
Min pappa (han var ordförande i grammofonhandlarnas riksförbund(?)) var nere i Holland på 70-talet hos Philips när dom höll på och utvecklade CDn och har berättat att den långa speltiden uppfattades som problematiskt för vilken artist kan fylla 74 minuter? Antar att dom var så vana från singeln och EP/LP att anpassa innehållet till formatet.
Saknar väl inte tiden direkt. Men musiken på 80 talet är ju bland den bästa som gjorts.
Min far jobbade i England på 80 talet och sedan flyttade vi dit och bodde där ett år hela familjen. Då var man några gånger på HMV i London, men då var det LP
Efter vi kommit hem så var min far åter i England och träffade då en skivbolagschef. Han fick plocka hem ett gäng LP som inte hade släppts ännu, definitivt inte i Sverige. En skiva var Picture Book vilket jag tror var Simply Reds debut. Spelade den mycket och tog säkert 6 månader innan den blev populär i Sverige där jag bodde