Byte från iPhone till annan smartphone

Hej
Hittade hit via Facebook och Applebubblan

Fråga;
Jag har ägt iPhone och iPad i 10-12 år nu. Kan mycket av deras produktfunktioner ’i sömnen’.
MEN tycker det börjar spåra ur prismässigt - både köp och reparationer - så vill frångå Apples produkter.

Är ute efter en ‘enkel’ övergång till en annan variant på smartphone

T ex en enklare Nokia, OnePlus, Samsung etc

Är inte haj på android (eller annat operativsystem) men man får ju vänja om sig helt enkelt.

Finns det någon som möjligen kan tipsa om vilken variant som kan vara ‘enklast’ att byta över till?
Minst 64GB minne

Behöver inte ha massa ’flashiga’ funktioner.
Gärna hyfsande kameror då det blir många bilder på hunden och naturfoto under promenaderna

Och

Den ska inte vara för seeeg/långsam

Lite övriga användningsområden för mig;
Lyssnar inte på musik
Kollar korta program TV4-play ibland
Kollar Youtube ibland
Lägger upp t ex annonser tex blocket tradera marketplace
Fotar vardagsfotografier (hunden, vyer etc)
Använder mig av uppladdning till ’moln’ av foton dokument mm
BankID Bankärenden övriga onlineärenden
Facebook Messenger marketplace
Sms
Mejl
Googlar på internet

Tack på förhand
Mvh IMB

Det låter som att OnePlus Nord 2 eller Xiaomi 11T är något för dig :slight_smile:

Att flytta över från iOS till Android är inte helt hundra, meddelanden och sådant kommer nog inte över tex.

Tusen tack
Det är inte så noga om något kommer med över.

Det finns dock vissa saker man vill ska funka.
T ex vissa appar eller liknande funktioner. T ex något liknande ’Scanner PRO’ som jag tycker är guld.

Ska läsa på lite mer om de olika du tipsade om här.

Alla som har tips/funderingar själva får gärna fortsätta tipsa/kommentera.

Tack igen så länge.

De flesta appar som finns till iOS finns också till Android så no worrys där!

Däremot finns inte Scanner Pro men väl en rad alternativ.

Supertack :pray:t2:

Blir att läsa på om de olika du föreslog.
Vilken skulle du själv välja av dem?

1 gillning

Jag gjorde samma som du för några år sedan när Apples nyaste telefoner hamnade över 10.000-kronors-sträcket. Då tänkte jag: “Nej fan… så jävla bra är dom inte!” och slängde ut allt Apple.

Jag körde på Samsung för jag ville ha en vettig smartklocka att lira med. Så det blev en Samsung S10 och en Galaxy Watch. Samsung gör bra grejer men jag störde mig som fan på att dom skulle trycka in sina egna appar och mjukvarulösningar i allt.

Hade jag varit du skulle jag försöka lägga vantarna på en Pixel-telefon. Nyaste modellen verkar grymt bra!

2 gillningar

Själv gjorde jag nyss tvärtom. Bytte tillbaka från Android till iOS efter att ha kört Android de senaste 10 åren. :slight_smile:

Men om man har relativt låga krav, men önskar en bra kameraupplevelse skulle jag säga att Google Pixel av a-modell är ett bra alternativ, om man bortser från problemet att de inte officiellt säljs i Sverige.

1 gillning

Är du inte van vid Android så borde ju Samsung vara lättast hitta hjälp med problem.
Samsung A52 får man väl för runt 4000:- borde funka bra för dig eller S20FE för 2000 extra.

Men finns ju massa alternativ. Det som är det roliga med Android.

2 gillningar

Jag hade nog kört på en OnePlus, de är dock mellan modeller just nu. De kör fina erbjudanden på Black Friday med :slight_smile:

1 gillning

Samsung har ju gjort mycket för att komma åt Apple kunder. Här finns info vad du får med dig och bäst är nog kabel. Frågan är vilken prisklass för just nu kostar tex S20FE ca 6000 kr på Netonnet.se

Smart Switch | Appar och tjänster | Samsung Sverige

2 gillningar

Tydligen har Samsung även ett gratis “smart switch kit” man kan klicka hem innehållande kabel och adapter

1 gillning

Nu vet jag inte vad du skannar med den mjukvaran men jag använder mycket Microsoft Lens

1 gillning

Tack :pray:t2:
Är Pixel ett märke alltså? Eller finns det olika Pixel-telefoner?

Tackar

Jag hade inte tänkt lägga så mycket nu utan vill köpa så billigt som möjligt för att se om jag ’klarar’ bytet :cold_sweat::joy::joy:
Hade tänkt max 3000 kronor nu först - om man inte klarar av det alls. Och senare när man vant sig köpa en när man har lite bättre uppfattning om android (eller likande) och dess funktioner.

Tänk på att du får vad du betalar för. Köp åtminstone mellansegment, typ Oneplus Nord 2.

1 gillning

Skulle såklart skrivit prisklass i mitt inlägg

Som jag skrev i inlägget tidigare så vill jag helst inte betala mer än 3000 nu. När man testat och sett att man kan ’leva med bytet’ och lärt sig mer om det nya systemet (android eller likande) så har man lite mer kött på benen - blir lättare att veta vad man vill ha då och kan lägga lite mer pengar - när man vet liksom.

Ja det läste jag faktiskt igår. Det verkar ju smidigt. :ok_hand:t2:

Scannat allt som kommer i pappersväg. Avskyr papper :cold_sweat::joy::joy::joy: Så lite papper som möjligt här.
Mappar upp ’allt’ på ’molnet’ istället för pärmar.
Enkelt

Ja precis - men när man inte vet något alls om en produkt. Hur ska man kunna veta vad man vill ha.
Bättre lägga mer pengar när man vet mer vad man saknar. För mycket kan också ställa till det :crazy_face:

Vad är skillnaden på Nord och Nord 2?
5G?