Byta webbläsare i iOS 14

Nu när man äntligen kan byta webbläsare på iPånen så kan man släppa safari, vad kör ni? Någon testat brave?

Alla webbläsare på iPhone och iPad är Safari i grund och botten. Enda anledningen till att använda någon annan är om man använder den på PC eller Mac och vill synkronisera favoriter och andra inställningar (eller om webbläsaren har någon väldigt unik funktion).

Du har rätt om att det är samma i botten men rent praktiskt har jag upptäckt att det finns skillnader. Safari ”jäklas” med mig om jag öppnar Avanza på ett sätt som chrome inte gör dessutom har chrome lite större typsnitt på dessa sidor vilket jag personligen uppskattar.

Dessa erfarenheter är från iPad med public beta.

Ja precis :slight_smile: Men eftersom jag bara kört safari så vet jag ju knappt vad som finns längre (även om det i grunden bygger på safari så kan de ju finnas andra fördelar)

Kommer det vara så även med iOS 14?

Ja, du kan ändra vilken som öppnar som standard när man klickar på länkar men annars är det ingen skillnad mot iOS 13 och tidigare.

Jag syftade då på vilken motor som används men då är det fortfarande Safari, som jag förstår dig.

Det är Safaris motor (webkit) som gäller överallt.

Andra webbläsare kommer inte heller att öppna i så kallade webviews, som t.ex. Facebook använder. Klickar man på Safari-ikonen där öppnar däremot den standardwebbläsare man ställt in.