Byta lysrör?

Det här visar hur oteknisk jag är är…:roll_eyes:. Men om ett lysrör inte lyser, byter man röret, tändaren eller båda…?

Oftast är det röret, tändarna går sällan sönder. Så börja med röret.

1 gillning

Ok, tack…:+1:

Har du standard glimtändare så byt gärna till säkerhets eller elektroniska glimtändare (du har kanske redan dessa då lysröret inte blinkar) för brandrisken

Har för mig att jag fått lära mig att alltid byta båda då en defekt tändare kan förstöra lysröret. Tändaren är inte speciellt dyr.

Det kan vara så. På min verkstad har jag cirka 50 lysrör som jag byter vart 3:e år och jag har inte bytt en tändare på 30 år. Dessa är då tända 10 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Jag kanske har haft tur?

2 gillningar

Eller är det någon gammal myt jag hört :smirk:

Och ljus varde det…:smiley:.
bild

Köpte glimtändare också. Vanliga rekommenderas bytas när ljusrör byts. Sedan inser jag att jag borde köpt säkerhetsvarianterna. Dels håller de ju väldigt länge och dels kan de förhindra brand. Aldrig hört talas om att lysrör kan vara brandfarliga. Ringde en släkting som är pensionerad brandman/ingenjör och frågade. Jovisst sa han, men menade att kaffebryggare och mobilladdare är farligare. Lysrör kan bli överhettade när de på slutet av sin brinntid blinkar mycket vid start, eller bara blinkar. Oftast farligt på kontor och i fabriker där man inte ser att ett lysrör har gett upp. Se där vad släkten kan bidra med…:+1: