Byta land på Apple ID

Som en del av er redan vet så har jag flyttat till USA och kommer iallafall så småningom vilja/behöva byta land på mitt AppleID men det verkar inte så enkelt som jag trodde framför allt med de prenumerationer man har.

För att byta land måste man avsluta alla sina prenumerationer:

Men vad händer med min data då?

  • Apple Music - försvinner den musik jag laddat ner eller skapat spellistor med? Eller kommer den tillbaka när jag börjar prenumerera på Apple Music med samma Apple ID i det nya landet? Borde ju finnas kvar under en period som det funkar på t.ex. NetFlix men jag har inte sett någon sån info.
  • iCloud Drive - det är ju enkelt att backa upp och sen ladda upp igen, men borde ju också ske automatiskt.
  • Photos - antar att jag ska se till att ladda ner hela biblioteket till datorn för säkerhets skull.

Jag har googlat men mest hittat ganska gamla trådar och jag ska kontakta Apple-support men tänkte att jag börjar med att se om det finns kunskap i den eminenta Bubblan.

Tacksam för alla erfarenheter och tips ni kan komma med.

Knalla in på en Applestore så får du hjälp.

Du menar att dom kan lösa det i backend på något sätt? Det vore ju lysande. I de gamla trådar jag hittat på Reddit etc så har det inte låtit så.

Verkar ju inte vara så bra implementerat tycker man, borde ju gå att byta land utan omsvep. Jag tror inte du förlorar nått om du inte har sånt som inte är tillåtet i nya landet, men skulle absolut kolla med Apple först

Lycka till over there!

Jag förmodar att det är lättare att få ett bra/riktigt svar från Applestor än att gissa och googla.

Jag håller bara med dig delvis. Min erfarenhet har lärt mig att det väldigt ofta är viktigt att ha gjort sin research veta vad som är möjligt innan man kontaktar support av olika slag. "First line"-support har ofta ganska begränsad kunskap kring mer svårlösta saker men om man själv har idéer om hur det kan lösas så är det enklare för dom att lösa det eller be om hjälp internt.

3 gillningar

Jag tror att om du fysiskt besöker en Applestore så får du bättre hjälp än first-line på telefon/chat.

Men att veta vad man vill är ju viktigt.

Absolut. Ska försöka ta mig förbi en Applestore i helgen.

Känns som en fråga som kan engagera halva butiken och eftersom det är USA kommer dom stå lite lagom frågande till en början.

1 gillning

Lite “Switzerland or Sweden?” :joy:

Haha, lite så ja.

Klart! Det tog bara en dryg månad och tre support sessioner med Apple men till slut så.

Vet att det inte är så många som behöver byta land men om någon skulle behöva tänkte jag dela med mig hur det gått.

Först pratade jag med en tjej i en Apple store som försäkrade att ingen data skulle gå förlorad utom möjligen musik och appar som inte erbjuds i det landet man byter till. Men som jag visste behöver man säga upp alla prenumerationer och vänta på att dom ska gå ut. (Dock gäller det bara Apple-prenumerationer, tredjepartsprenumerationer berörs inte.)

I vilket fall som helst så sa jag upp min Apple One och min iTunes Match. Apple One gick ut 2:a maj men iTunes Match var en helårsprenumeration så det skulle inte gå ut förrän 11:e december men Apple försäkrade mig att det inte skulle vara några problem ändå. Jag var skeptisk, och visst när jag försökte ändra land den 2:a maj så gick det inte. Chattade med Apple support och då visade det sig att dom kunde avsluta iTunes Match-prenumerationen i förtid och till och med betala tillbaka pengarna. Toppen! Han sa att det kunde ta upp till 48 timmar innan återbetalningen gick igenom men att jag skulle kunna signa upp för Apple One efter ett par timmar. Men det gick naturligtvis inte utan jag fick vänta cirka 40 timmar.

Men, ingen förlorad data och alla spellistor etc. finns kvar så succé!

6 gillningar