Bygga egen hemmaserver

Tanken har funnits i många år att bygga egen server, där man kan köra med Unraid och endel docker. Vill ha ett rack chassi, då jag har racksystem hemma. Så tänkte skaffa ett 4U chassi isåfall.

Men kommer från Apple värden så kan inte mkt om hårdvaran i dagens PC värd.

Men vill ha en bra server som jag kan uppgradera med tiden. Så ett bra moderkort, ska man köra AMD Ryzen / Intel?

DDR4 eller DDR5?

Angående PCIe? Finns olika varianter, vill ha 10G kort med tiden.

PSU?

Så kom gärna med tips på produkter . Jag tänker att vanliga moderkort, och inte riktiga server moderkort då det är mycket dyrare.

Xeon eller Epyc och ECC-minnen..

Köp inte gaming-prylar bara, RGB hör inte hemma i ett rack

Länka gärna alla delarna du tycker :slight_smile:

Vad har du för budget?

1 gillning

Jag vet inte :laughing: under 10 iaf. Hårddisk har jag.

Jaha, men då hade jag satsat på en begagnad

Okej varför? Får jag vara skit annars eller ?

Elförbrukning är ett skäl för att undvika beg. Håller med om ECC.

Har du tips vilka komponenter? :slight_smile:

Mja, de finns rätt mkt tornservrar som varken låter eller drar mängder med el :slight_smile:

HPs microserver t.ex.. :slight_smile:

Får köpa en HP Microserver G8 för 2000 av en vän. Bra start?

Beror på vilken CPU/minne den har.
Deras billigaste CPU är inte mycket att ha längre. Man kan uppgradera CPU om man vill.
Har en själv som jag ska köra truenas och några containers på så har beställt ny CPU till den.

16 ram och uppgraderat CPU är det

Vilken CPU ska du köpa till den?

Intel Xeon E3-1265L V2.
Kollade på Cpu gen8 | HP MicroServer N40L Wiki | Fandom enligt den listan ser denna CPU ut som en ok kompromiss mellan prestanda och värme.

Okej. 1260 är det i den med 16 ram.

Mitt tipps är att du ska ställa din fråga på Sweclockers. Där finns det väldigt mycket kunskap bland användarna.

Unraid är docker bara i annat skal.

Beror helt på vad du ska ha servern till. Är det för t.ex. Plex så kör Intel med iGPU så kan du köra hardware transcoding utan problem direkt med CPU. Då slipper du blanda in grafikkort, som bara drar en massa ström i onödan.

Vilka containers hade du tänk köra?

Hur många cachedrive bör man ha? Samt storlek? Optimalt

Beror helt på vad du ska göra. Du måste berätta vad du ska ha servern till.

2 eller 3 cache pools är bra början med raid för backup till main array och offsite.

Typ:

2 x 512gb NVMe i raid1 för appdata/vms.
1 x 1tb SSD för cache i write mode för downloads/seeds om du ska syssla med sånt.
1 x 1tb SSD för cache av main array för permanent data som man vill ha snabb tillgång till, t.ex video redigering.

Du kan börja med 2 cache också och skippa 3e disken till main.

1 gillning