Burgerdudes reser varje år igenom hamburgesverige för att se vilka som är bäst på att göra en burgare.
Nu är gänget klara och har släppt deras lista över de 100 bästa ställena och korat en vinnare. Vinnaren i år vinner för fjärde gången i rad och det är Funky Chicken Food Truck som står placerad i Nacka Strand. Motiveringen lyder:
”Funky Chicken Food Truck har cementerat sin position som Sveriges främsta burgardestination för fjärde året i rad. Deras burgare befinner sig i en helt egen liga”, säger Burgerdudes chefredaktör Toby Lee.
Funky Chicken Food Trucks burgare som ser orimligt god ut
På andra plats hittar vi Gotland Smash Foodtruck som huserar på Sveriges bästa ö – Gotland. Förra året kom de på fjärdeplats men har slipat till sig ytterligare och kan nu fira med en silvermedalj. Undertecknad har själv ätit på denna och jag kan bara hålla med Burgerdudes om att de är förbannat goda så är ni i Visby missa inte att käka en burgare där och hans Foodtruck står utanför stora Coop.
Gotland Smash Foodtrucks otroliga burgare
Om du vill läsa mer om de andra ställena som tagit sig in på topplistan så går det att göra på Burgerdudes hemsida.
Galleri
Kungen över burgare på Gotland som tog en andraplats
Mina två favoriter hamnade på plast 1 och 10. Var länge sen jag åt hos Funky Chicken så måste bli ett besök snart igen.
Har du testas Gotland smash food truck @Marcus_Attefors?
Fick ett pressmeddelande igår om mattrenderna 2024 och grillade mackor verkar bli årets grej. Bästa stället för helt sinnesjukt goda mackor i Stockholm hittas på Sandhäxan (fyndigt namn va?)
Hehe sorry, borde ha läst hela artikeln innan jag kommenterade. Nu har jag väldigt sällan vägarna förbi Visby men finns dom kvar där nästa gång jag åker dit blir det definitivt ett besök.
Burger Mansion (Högdalen), som låg bra till förra året, har tydligen sjunkit som en sten i betyg för att de varit och testat Burger Mansion i Göteborg, som inte alls håller samma klass.
Hej! Intressant lista. Saknar vår lokala foodtruck här! Grabbarnas Gatukäk, @grabbarnaskak. Väl värt ett besök, kör pop up här i Häggeby/ Skokloster.
Mvh Caroline
Finns inte med på hemsidan så dom har förmodligen aldrig vart där men man kan tipsa dom om ställen dom ska testa så kanske dom dyker upp på listan nästa år😀
Tror vi har nått peak burgers, ett tydligt tecken är 2 ställen i staun (Karlskrona) som är med på listan. Dock båda är bra på sina burgare, men det är som när taxi-chaffisen prata aktier, sälj!
Grillade mackor, låter på jag har länge suktat efter en sjysst pannini grill:-)
Ja, hamburgare känns lite uttjatat. Har inte varit sugen på det sedan 2022.
Nästa trend: vanliga ostmackor
Har personligen lite svårt att bli uppspelt över mat jag snabbt kan fixa hemma när jag inte orkar laga mat.
Ge mig en riktigt bra kebab istället. Det är skandal att det inte finns riktig kebab i kebablandet Sverige. Är väl typ bara MOAS som serverar finkebab.
tror burgarhak har ett par år kvar faktiskt , likaså napoli pirran , smörgåsar va ja hört kommer troligtvis gå uppåt men inte så många nya hak kommer öppna , de va ju hett i början på 2000 o när inte ens stora aktörer som subway lyckas .. ja ger tummen upp till flera rörliga foodtrucks som även drar sig till småstäder ang street/ varma smörgåsar de fasn de bästa som finns !
Gillar en bra burgare, men det känns tyvärr rätt vanligt att det blir överetablerat i allt från likriktade matställen och till padelhallar.
För något år sedan fanns Phils, Grit Kitchen, Bastard Burgers och Babas i centrala Karlstad. Nu finns bara Bastards kvar. (Och Sibylla och Burger King om man räknar med burgarställen som inte ingår i burgartrenden. Till och med McDonald's har stängt sin restaurang i centrum.)