Från sajten:

Hamburgerkedjan Brödernas ansökte om företagsrekonstruktion i oktober 2024 efter en förlust på 175 miljoner kronor. Sedan dess har 33 dotterbolag gått i konkurs och 53 genomgår rekonstruktion.
Brödernas pekar på ökade hyreskostnader, inflation, stigande räntor och förändrade konsumtionsvanor som avgörande faktorer bakom nedgången. Fler kunder väljer hemleverans via aktörer som Foodora, vilket har minskat restaurangernas lönsamhet. Samtidigt har höga råvarupriser och minskad köpkraft pressat branschen ytterligare.
Under 2023 sjönk omsättningen med 10 procent till 615 miljoner kronor, och flera restauranger tvingades stänga. Vid rekonstruktionsansökan drev Brödernas 75 restauranger i Sverige och två i Spanien. Nu är kedjans framtid osäker, och fler nedläggningar kan vara att vänta.
Källa: Breakit
Om man öppnar 100 restauranger baserat på en lokal och tillfällig fluga (artisan burgers) och sedan inte ens lever upp till konceptet så får man nog räkna med att det går åt pepparn ganska snart. Om ett år har de lagt ned ännu 35-40 restauranger skulle jag tro.
Jag har personligen aldrig varit där eller hos deras konkurrent Bastard Burgers men har förstått det som att de, eller främst Brödernas, är mer eller mindre lika bra som Max sades vara innan Max-skandalen briserade men till ett dyrare pris.
Tycker nog att både Bastard och Brödernas är ett snäpp upp mot fulburgare på Max/McDonalds/BK. Men precis som @Arneby är inne på är det märkligt att expandera så pass hårt som man gjort på en "fluga". Men det har vi ju sett många exempel på, padelhallar och Northvolt, t ex. Det är väl resultatet av "gratis" pengar.
1 gillning
Jodå, Brödernas är bättre än Donken. Allt är bättre än Donken 
Men de är klart sämre än alla konkurrenterna i samma segment. Alltså Bastard, Vigårda, Jureskogs och Phils. Den som är i Stockholm kan testa Bun Meat Bun. Där sätts standarden anser de riktiga burgar-älskarna (det är inte jag).
1 gillning
Då kanske jag ska ge Brödernas, Bastards med flera i det segmentet en chans någon gång ändå. Five guys kommer jag inte gå till på grund av deras galna priser och Max vågar man väl inte besöka just nu (och sådant fusk o snusk förekommer säkert även på Donken så de väljer jag helst också bort).