Bredband via tv-uttaget (koaxial)

Tittar på ett hus som inte har fiber ( :see_no_evil: ) , jag har provat bredband via tv-uttaget innan.

Hur står det sig jämför med fiber? Stabilitet, hastighet ext. Var är era erfarenheter.

Fiber är beställt, men inget datum är satt enligt säljarna.

Det finns andra operatörer än Tele2, bara som exempel.

Man köper hus efter vart det finns fiber :wink:

2 gillningar

Det är på gång har jag fått veta :slight_smile:

:crossed_fingers: att det inte är ip-only som ska leverera fibern. De har haft stora leveransproblem.

1 gillning

Jag har det in i lägenheten med ComHem som operatör och det har funkat väldigt bra. Tror jag haft 2 avbrott, som jag märkt av, sen april förra året. Eon har brutit strömmen fler gånger :stuck_out_tongue:
Jag har 100/10 och använder ComHems modem utan någon extra router och får ut den hastigheten på Wi-Fi .

1 gillning

Har inga bra erfarenheter av Com Hem/Tele2. När det fungerar är det frid och fröjd men när det är problem är de helt omöjliga att ha att göra med. De brukar inte vara snabba med att lösa avbrott och i vissa fastigheter har de problem med att leverera utlovad hastighet.

Jag hade också hört mycket dåligt om just ComHem så jag var beredd att skaffa något annat men hittills har det varit felfritt :slight_smile:

Vet inte vem som står får installationen. Ska fråga lite mer om det blir affär :slight_smile:

Haha, jag det betryggande att höra. :slight_smile:

Helst vill jag ha Bahnhof som leverantör. Telia och Tre skyr jag som pesten, de tummar för mycket på nätneutraliteten för min smak.

Det finns fler faktorer som gör att bredband via koax är känsligare än koppar/fiber. Men Tele2 har en rätt bra felsökningskedja samt att instrumenten som vi tekniker använder för service har förbättrats markant senaste åren. Generellt sett så ska det rulla på utan problem :slight_smile:.

Försöker hålla mig så kortfattad som möjligt :smiley:

1 gillning

Skit i internet du kommer att ha nog med renoveringen av alla gångjärn i nya huset. :joy::joy:

Har via Telenor/Bitcom. Funkar bra förutom på sommaren när det är varmt ute (25+). Men det är troligtvis något lokalt i vårt hus eller i ett markskåp i närheten.

1 gillning

Intressant, du får för mig skull gärna förlänga svaret. Alltid kul att förkovra sig information.

Påminn mig ej! Haha. Dörrjävel…

Funkar skitbra här senaste dagarna. Men allmänt har det fungerat klockrent senaste två åren.
IMG_20210914_205545_270

1 gillning