Brasilien: Stormakten som blev ett tekniskt U-land

Från sajten:

Braslien är planetens femte största land, både ekonomiskt och befolkningsmässigt, man var tidigt ute med betydande tekniska framsteg men därefter tog det stopp.

Journalisten och författaren Henrik Brandão Jönsson förklarar vad som hände och varför internet går ner när det regnar.

Lyssna på Teknikveckan i valfri poddspelare inklusive.

Köp Henriks senaste bok Där solen aldrig går ner hos Bokus eller Adlibris.

1 gillning

Spännande. Blir att lyssna imorgon. :+1:t3:

Lyssnade halvvägs nu. Lysande. Har en del egen erfarenhet av Latinamerika och så här långt har jag suttit och hummat jakande.

Brandão var även bäst i SVT:s studio under fotbolls-VM i Brasilien 2014.

Intressant !
Skall lyssnas på. Min fd svägerska är från Brasilien. Hon är minst sagt lite kritisk till USAs inverkan på landet :smirk:

Berätta mer :slight_smile:

Bra och intressant avsnitt! :+1:

1 gillning

Fantastiskt avsnitt! Det här när saker går sönder eller inte funkar. Samma i många karibiska länder. Väldigt svårt för en svensk att anpassa sig. Men också en skön inställning att kunna anpassa sig till situationen.
På Jamaica har man ett uttryck som heter “soon come” och det betyder tex om man skall träffas typ kl. 12 innebär det ±2 timmar.

Nu har jag lyssnat på podden.
Det jag främst tänkte på var det med att de la ner järnvägen till förmån för lastbilar. Fast i hennes version så var det amerikanska intressen som låg bakom. Personligen så tror jag man skall tänka på tidsandas oxå, 50-60 talet var tiden då bilar och lastbilar ansågs som den stora lösningen för transporter.

Hon brukade oxå ”fylla” väskorna med elektronik när hon åkte hem för att hälsa på :slightly_smiling_face:

Lite läsning på gång…
bild

2 gillningar

Först nu har jag lyssnat på hela avsnittet. Mycket, mycket bra. Jag tror mig ha kunskaper om Latinamerika över genomsnittet(men under experter) och dessutom är en av min bästa kompisar särbo med en kvinna från Brasilien. Han har gjort en del affärer i Brasilien vilket skapat ytterligare erfarenhet som jag fått del av. Jag tycker mycket av det HBJ säger i podden helt överensstämmer med min bild.

En sak slog mig när jag lyssnade och det var att förr fanns ett antal länder som kan beskrivas lyckosamma. Då var det självklart att tänka vad kan mindre lyckosamma länder lära av de lyckosamma länderna för att utvecklas positivt. Nu har vi hamnat i ett läge där flera av de lyckosamma länderna riskerar att halka ned till de mindre lyckosammas nivå så man sitter och lyssnar och letar efter tecken som tyder på att en sådan utveckling. Låt mig ta ett konkret exempel.

Många skulle idag skriva under på att Partido dos Trabalhadores med Lula de Silva som partiledare och senare resident ställde ut helt orealistiska vallöften. Besvikelsen när de inte uppfylldes banade väg för Bolsonaro. Dagens president är alltså en skapelse av Arbetarpartiet i Brasilien.

Här kan vi lära oss att politiker som lovar mer än de håller är inte bara farliga för dem själva, de är farliga för hela det politiska systemet. Och vi får se upp så att inte vi och andra västländer går i denna fälla.

Man måste nämna korruptionen också. Lula De Silva och hans efterträdare, Dilma Rousseff, anses ha lett de mest korrupta regeringarna i Brasiliens moderna historia. Om det är så eller inte är svårare att veta tycker jag. Men en sak kan vi vara säkra på. Det ställs mycket höga krav på Socialdemokrater vad gäller hushållningen med skattemedel. Kanske korrumperade sig (s) i Brasilien på historiskt hög nivå, eller så blev folkets dom mycket hårt när de korrumperade sig på samma nivå som alla andra gjort tidigare.

Så tack för ett mycket intressant poddavsnitt men HBJ, en person spm både kan och förmår förmedla sin kunskap om Brasilien och Portugals gamla kolonier. Jag kommer bli en av dem som bidrar till att boken @Hakan_Ander tipsar om kanske når 30000…:smiley: