Bra saker under pandemin

Nu när pandemin börjar lida mot sitt slut...peppar, peppar...började jag tänka på grejer som varit bra med de senaste åren. Dels saker som man själv valt eller kunnat göra under tiden och dels produkter eller tjänster som introducerats som du hoppas stannar. Jag börjar.

Bra saker jag/vi gjort:

  • Skaffat hund!
  • 'Lärt' mig att jobba hemifrån. Jag har alltid varit skeptisk till min egen disciplin men hittat in i det och har ingen vilja att jobba 5 dagar per vecka på kontoret igen.

Produkter/tjänster:

  • Hemleverans! Att man kan få nästan allting levererat till dörren gratis eller för låg kostnad.

Finns säkert massor med andra saker men det var dom jag spontant kom på.

Vad tycker ni andra?

3 gillningar

5 månaders betald ledighet i början av pandemin följt av deltidsarbete och sen “efterskänkning” av tidsskulden när vi plötsligt fick gå upp till heltid.

Jobba hemifrån! Gjorde det så mycket jag kom undan med innan pandemin och min tjänst har noll behov av att vara på plats. Räknar man pendling och lunch så är det ca 3 timmar om dagen jag kan lägga på annat. Blivit mycket gjort runt och i huset :slight_smile:

Både bra och dåligt, skaffa hundar. Min sambos påhitt, jag gillar hundarna men ogillar att man blir så låst. Vi kommer förväntas vara på kontoret minst 50% efter pandemin så behöver en lösning för det med.

1 gillning

Vi har också skaffat hund men det kanske inte var för att det just var pandemi utan det var redan i rullning. Men det hade sina fördelar. :otter:

Jag var korttidspermiterad i början av pandemin vilket gjorde att jag kunde hjälpa till när vi byggde uterum.
Sen är det ju skönt att bara jobba 6 timmar om dagen.:star_struck:

Har fått upp ett intresse av att blanda drinkar.:tropical_drink:

3 gillningar

Man har mer än bara vädret att prata om… annars inget, en blöt jävla filt över allt som man vill göra

3 gillningar
  1. Man slapp alla mysiga julfester på ungarnas skolor.
  2. Man kom undan alla trevliga sommarfester när skolorna slutade.

just det inga föräldrarmöten heller!

3 gillningar

Skönt att slippa påhitt som att köra fyra timmar för att vara på ett möte i en timme för att sedan köra fyra timmar hemåt igen. :slight_smile:

3 gillningar

Skaffa hund hade vi pratat om innan pandemin också men det blev så mycket enklare att ha valp när vi iallafall var hemma hela tiden så det föll sig naturligt.

Kan hålla med om att man blir låst (och det gillar jag egentligen inte heller) men kärleken man får från hunden vida överstiger det problemet för mig.

Överlag så har jag blivit mer hemmakär under pandemin. Eftersom min fru är i riskgrupp har vi varit extremt försiktiga men också insett att vi trivs väldigt bra bara vi hemma. Det leder naturligt till funderingar kring boende, vi vill ha mer plats och det är mindre viktigt med närhet till restauranger och butiker.

1 gillning

Inte en vabbdag på 2 år har ju helt klart märkts av i plånkan. Även jobbat lite mer när man är sjuk så man slipper karens etc.

1 gillning

Jobbar extremt mycket mer. Eftersom många har jobbat hemifrån har trycket på cludlösningar och datacentre infrastruktur blivit högre så har vi fått mer att göra.
Bristen på tekniker har också gjort att vi inte gått sysselösa.

Utöverdet och man blev singel så kan jag inte säga några större ändringar i mitt liv.

3 gillningar

Först det positiva, det blir kort. Arbetsgivare har kostat på ett fint och välutrustat kontor så att de få dagar jag vill jobba hemma i framtiden så kommer det fungera riktigt bra. Även om man är sjuk och behöver köra ett par timmar blir det bättre med seriöst utrustat kontor.

Jag har stundtals uppskattat lite långsamma mornar, kaffe och kallt vatten och surfa nyheter och Bubblan samt lite annat. Men samtidigt uppskattar jag ju det för att jag är morgonlat och det finns ju inget i mänskligheten som tyder på att lathet lönat sig.

Negativt: Så himla tråkigt, asocialt, svårjobbat och introvert. Sitta här som i husarres eller som en erimit. Det enda som är värre är om hustrun jobbar hemifrån samtidigt…:grin:. Fast det där sista är inte sant då vi efter tre veckor fann någon form av rutin. Men ska jag jobba hemma vill jag vara ensam. Annars är det ju klippt värdelöst. I framtiden hoppas jag kunna jobba hemma en till två dagar i månaden. De dagarna vill jag inte sitta i Teams som ett djur utan vara fri, reflekterande och kreativ.

4 gillningar

Det är tur att vi alla är olika.

Jag håller med om att det stundtalks har varit oerhört tråkigt.

Skulle kanske inriktat mig mer på produkter och tjänster som dykt upp under pandemin som ni hoppas fortsätter att finnas så det inte bara blir en tråd om för och nackdelar med att jobba hemifrån. Självklart har det varit den kanske enskilt största förändringen för de flesta av oss och en del gillar det och en del ogillar det.

T.ex. har jag vänner som varit i fjällen och älskar glesare liftköer och möjligheten att förbeställa sin öl via telefonen i toppstugan. En hel del andra kösystem som blivit bättre också.

1 gillning

Jag och sambon har haft som rutin att äta frukost ihop vid 8.45 på vardagarna, har vi aldrig haft innan :+1:.
Man hinner med 2-3 löprundor i veckan på lunchen när man jobbar hemma :+1:.
Jag som föredrar att arbeta hemma 2-3 dagar i veckan har fått mer förståelse från kollegor och kompisar nu :+1:.
Många arbetsgivare som tidigare inte accepterat hemarbete har nog insett att man måste kunna arbeta hemma (om tjänsten tillåtet det) :+1:.

Hemleverans av matvaror är sjukt nice. Innan vi fick barn körde vi matkasse men tröttnade till slut på det, då handlade vi i butik istället. När pandemin slog till fick vi upp ögonen för att beställa matvaror med hemleverans.
Foodora använde vi inte innan pandemin men har insett dess storhet.

En tidigare chef till mig ansåg att man inte kunde jobba hemma, det var tiden på kontoret som räknades. Undra vad han säger idag? :sweat_smile::joy:

4 gillningar

Att distansarbete har blivit det normala så att arbetsmarknaden har blivit större. Jobbat på distans i flera år och kan inte tänka mig att ha ett jobb där man måste vara på kontoret jämt.
Skönare att slappna av i stolen hemma med en kopp kaffe än att behöva sitta i ett mötesrum.

5 gillningar

Jag varken jublar eller klagar då det mesta varit som vanligt för mig. Det enda jag saknar är resandet men det får man väl ta igen när allt kommer igång.

5 gillningar

Det absolut bästa är att det sabla otyget med att ta i hand och kramas som hälsning har upphört. Nä tacka vet jag ett enkelt HEJ! på två meters avstånd så får det vara bra sen.
Näst bäst att det inte är så mycket folk i affärerna, mycket behagligare att handla nu.

3 gillningar

Samma här. Kan ju inte jobba hemma heller och jag tror inte jag skulle gilla det. Det är trevligt att komma till jobbet och träffa kollegor. Jag har inte rikigt den karaktären eller arbetsmoralen så skulle nog göra massa annat än och jobba.:joy:

Och dessutom jobba hemma samtidigt som frun jobbar hemma skulle jag också tycka vara jobbigt hur mycket jag än älskar henne. Att höra någon i rummet bredvid sitta i möten hela tiden är påfrestande. :man_shrugging:

2 gillningar

+20kg

7 gillningar

Inget som förändrats för mig direkt förutom att man inte kunnat resa som man velat.
Jobbat på distans i ~15 år innan pandemin och lär inte ändra på det.

2 gillningar

@Stefan_Sandstrom tror du vi har missat det? :joy::joy::joy::joy:

2 gillningar

haha… alltså jag är fortfarande så sjukt mätt.

5 gillningar