Bra och billig bildskärm, kontor

Efter att i alla år klarat mig med mina bärbara datorer så håller jag på att inreda ett hemmakontor. Nu har vi kommit till bildskärm. Någon som har tips på någon billig och bra? Den kommer användas till videomöten, MS Office samt olika interna administrativa program. Inget bild eller videoredigerande.

Själv har jag tänkt att jag vill kunna se två A4 sida vid sida och utan att det blir för smått eller för oskarpt.

Så tips på skärm eller förslag på vad jag ska kolla efter mottages tacksamt. Det är min fattige arbetsgivare som ska stå för fiolerna så den får inte vara för dyr(jag kan skeppa hem min ordinarie skärm, men vill ha den kvar då jag ändå åker in till kontoret ibland.).

Köpte en sådan här hem nu när sambon behövde en extra skärm, helt ok
Acer 24"

Själv har jag fått min arbetsskärm hemkörd (misstänker att din arbetsgivare tycker den är för dyr)
BenQ 32"

1 gillning

Tycker ni inte att den är lite ”grynig”?
Har själv en 24’ 19201080 och en 24’ 25501440.

I mitt fall så använder jag ett terminalprogram som inte klarar av att skala på ett bra sätt därav den ”lågupplösta”. För Office och web så är den andra betydligt trevligare.

Har även en gammal 21,5 där tycker jag vanlig hd är helt okej.

Den här duger bra till det du beskriver. Ifall du vill ha 27’ 4K?

Kolla bara att datorn klarar 4K 60hz och har utgångar för det.

Om det inte fungerar så är en wqhd på 24’ ett trevligt alternativ.

1 gillning

Jag skulle säga att 4K på en 27" är för stort. Iaf om det är retina som man är ute efter. 4K då blir samma som att köra 1920x1080 på en 27". Jättestort men skarpt :slight_smile:

Har en 28" 4K och den kör jag i skalat läge. (Tänker inte rekommendera den skärmen då färgerna på den är ingen höjdare).

Windows eller Mac?

Windows. Även om jag gärna ser att det går att koppla in en Mac. Men det är sekundärt.

Grattis! För Windows är utbudet betydligt bättre.

1 gillning

Då kan du använda vilken IPS-baserad skärm som helst. Windows är inte så känsligt mot upplösning som Mac OS. I och med Big Sur går det inte längre att använda ens 1440-upplösning på skärmarna utan att det ser förfärligt ut.

Däremot rekommenderar jag minst 1440 även i Windows för något roligare arbetsmiljö än 1080p-skärm. Just för att du tar upp skärpa.

Här kommer två filter for your pleasure. Välj sedan att sortera på pris och ta någon som matchar budgeten. Paneler kan vara lite knepigt men generellt är det så att du får vad du betalar för.

1 gillning

Med stöd av @Esse och länkarna verkar denna intressantast. Vad tror ni?

Trygg som en Volvo V70!

1 gillning

Okej, jag hade aldrig hört talas om AOC…:hugs:.

Har en Dell Ultrasharp 27" här på kontoret. Riktigt bra tycker jag nog även om mitt exemplar har några år på nacken.

3 gillningar

Dells Ultrasharp är riktigt bra. Sitter med en Dell Ultrasharp 25" just nu. Gillar den snäppet bättre än Dell ultrasharp 27" då den har snäppet skarpare bild. Mycket för att den också är 1440 så högre pixeldensitet.

Sitter med på en skärm som har 1440 och allt ser bra ut i Big sur.

Vi är nog olika känsliga här :slight_smile:

Men generellt, jag har alltid tyckt Apple Thunderbolt 27" fungerat riktigt bra även efter jag gick från en iMac 27 Retina. Men när jag uppgraderade till Big Sur tyckte jag att saker och ting vart lite väl plottrigt i vissa sammanhang (mail-appen tex) samt att vissa nya ikoner ser lite amatörmässiga ut.

Sedan kopplade jag in 4K-skärmen och då blev allt helt plötsligt tydlig och bra igen och de nya ikonerna framhävs på ett helt annat vis.

Men jag är otroligt känslig när det kommer till det estetiska.

AOC är ett dotterbolag till TP Vision som är bolaget bakom dagens Philips-tv och -skärmar.

1 gillning

Ok, märker ingen skillnad alls här när jag switchar mellan 1440p och 4K. Skärmen med 4K är mer skarp men det beror ju på högre pixeldensitet.

Är du säker att du får ut 4K då? Det är inte alltid helt enkelt - jag kan enbart få ut det via Thunderbolt 3. Varken HDMI eller DisplayPort löser det från någon Mac jag testat.

Retina är väl ett hittepåord, verkar kunna vara allt mellan 272×340 till 6016x3384.
Är det inte vettigare prata om riktiga upplösningar/storlekar?