Bra kontorsdator?

Jag har helt plötsligt blivit inblandad i ett inköp/leasing av ca 70 laptop. Jag var väl inte helt nöjd med var projektet befann sig. Nu offererar leverantören denna istället: ”HP EliteBook x360 1030 G7 - Flipputformning - Core i5 10210U / 1.6 GHz - Win 10 Pro 64-bitars - 16 GB RAM - 256 GB SSD NVMe, HP Value - 13.3" IPS pekskärm 1920 x 1080 (Full HD) - UHD Graphics - Bluetooth, Wi-Fi - kbd”
Samt:

Ser ni någon tydlig brist i denna dator?
Mycket ligger ju i molnet idag, men den ska kunna användas av analytiker, ekonomer, jurister och administratörer samt kommunikatörer. Bra stora skärmar finns eller köps efter behov.

Alla använder ju typ samma grejer idag, inget fel på den. För mig skulle det viktigaste vara support/service. På-platsen-service nästa arbetsdag osv.

Jag blev inkastad vid val av hårdvara. De hade offererat en trög gammal sak så det blev mitt fokus. Allt annat är klart och påskrivet. Men jag håller med dig om bra service.

Så länge de inte ska användas till programmering eller bild/video-manipulering så ska det inte vara några konstigheter. Är ju relativt jämn hårdvara i dagsläget tycker jag, som @katho säger så är det viktigare med bra support och service :slight_smile:

1 gillning

Duger säkert för vilken kontorsråtta som helst. Hoppas att ni har BYOD eller att du får något roligare åtminstone.

1 gillning

Vi har ingen BYOD-strategi. Men jag lyckades koppla in telefonen(iPhone) mot Exchange men lyckas inte få min MBP att koppla upp mot Exchange. Fattar inte varför macOS skall kräva något annat än iOS för att komma åt Exchange? Jag räknar med att till slut kanske vara tvungen att säga åt någon att fixa det här, men vill kunna själv, och då använda min privata MBP. Då visslar man på väg till jobbet…:smiley:

För oss som gått över helt till iPad Pro är det lika smidigt som med iPhone. :wink:

1 gillning

Det ska inte vara något annorlunda. Jag kör exchange på iOS, iPadOS och macOS. :smiley:

1 gillning

Funkar lika bra på Mac som iOS. Kör Exchange på jobbet och kopplat både Mac och iPhone till det.

2 gillningar

Men det är en uppgift till man verkar måste fylla i. I iOS rann installationen igenom första kaffepausen. Men på macOS verkar domän eller något liknande krävas.

det viktiga är väl också att seöver docknings möjligheterna?.

1 gillning

Då är det nåt som inte är korrekt uppsatt i dnsen eller exchangeservern. När man anger e-postadress så försöker den hitta exchangeservern med hjälp av domänen i din e-postadress. Har man inte satt upp det korrekt så måste man manuellt ange adressen till servern.
Lite förvånande att det funkar på iOS.

2 gillningar

Så tänkte jag med, därav frågan här. Tänkte att det borde vara samma mellan iOS och macOS.

Kan inte the nitty gritty om Exchange men nåt är fel där. Det ska fungera lika smidigt på båda.
Vad använder du för emailprogram?

iOS kör ActiveSync vilket inte finns på MacOS eller Windows för den delen.

Det kan gå att köra via IMAP och CalDav om detta är aktiverat i serven.

https://kb.mailbox.org/m/mobile.action#page/1181720

1 gillning

Så Exchangestödet i MacOS bygger inte på ActiveSync? Den verkar använda samma lookup som iOS använder för att hitta mailservern.

1 gillning

Jag tar upp tråden igen. När jag försöker logga in via macOS efterfrågas domännamn. Hur vet man vad som är domännamnet? Säg att jag jobbar på ett ställe med namnet [email protected]. Då har jag testat fixarfrasse.se som domännamn utan resultat. Hur får jag koll på domännamnet utan att fråga någon här på bygget?

Ps. Att jag inte frågar någon beror på att jag tycker det är kul att se om det går att lösa på sidan av organisationen samt om man frågar kan man alltid få ett nej…:sunglasses:

win10 klickar du på other user nere i hörnet. då ser du vad domänen heter. Är allt rätt uppsatt ska du kunna logga in med din epost också

1 gillning

Ska kolla…:+1:

men datorn måste vara ansluten till domänen innan det ska fungera dådå