Borde denna MBP hänga med?

Dottern säger att hennes dator börjar konstra. Hackar och fryser.

Finns det anledning att tro att den här inte borde hänga med i ett par år till? Eller sjunger den på sista versen?


Hon pluggar på universitet och skriver text, surfar och kollar på streamingtjänster samt pyttelite enkel fotoredigering i bilderappen.

Har exakt samma modell fast med 8 gb ram. Jag upplever inga sådana problem med den.

1 gillning

Jag har bara utgått från att den borde hålla minst ett par år till. Hennes andra Apple och hon har aldrig haft minsta strul tidigare.

Med så mycket ram kommer den hålla i måååååånga år till - minst 5 år. Är det något som strular är det garanterat mjukvaran.

Stänger hon av den alls eller sätter hon bara den i vila? Kan vara en så enkel sak som

Ska kolla lite mer hur hon använder den.

Annars räcker det nog med en ominstallation, backup är alltid bra, men det borde inte försvinna något.

MacOS måste man ominstallera ibland.

Det jag märkt med de mbp vi har här i familjen är att för varje upgr av macos går det segare. Installerar man senaste versionen direkt så går det bra.

Pratar du inte Windows nu? :face_with_monocle:
Min MBP hade jag i nio år, aldrig ominstallation, inte ens vid diskbyte, funkat klockrent.
Ingen i min vänkrets som äger Mac har behövt ominstallera MacOS även om vissa enheter har många år på nacken.

Det var det jag tänkt att rekommendera med.

Både macOS och Windows behöver installeras om ibland, särskilt om man är programmerare där många av programmen lämnar skräp efter sig.

Utöver det så håller vi oss till ämnet och startar inte en diskussion om Mac vs Windows i den här tråden, finns andra trådar för det.

3 gillningar

Jag har frågat henne om det var länge sedan hon stängde av/startade om. Sedan har jag bett henne ladda med CleanMyMac. Men just nu sover hon…:roll_eyes:

Nej. Det där är Windows.

Testa att starta om den först. Kan vara nåt program som har en minnesläcka eller inte uppför sig korrekt.

1 gillning

jag har en imac som jag använder endast för att webba på… Den gick upgraderingavägen.
sedan reagerade jag på att det tar 5sekunder att starta safari… ominstallerade… då startade det på under sekunden igen…

Så det är något med uppgradera OS. gäller windows också

Prova en annan användare. Lika segt?

Ska be henne kolla det om vi inte får ordning på det.