Boottid Mac (M1)

Jag har en ny Mac mini (M1) 16GB minne och 512GB ssd
Jag tycker det tar ganska lång tid att starta maskinen.

Vore intressant att höra från er som har en ny M1 Mac mini, Air eller Pro

Hur lång tid tar det för era maskiner från startljud till inloggning?

Starta maskinen gör man väl bara när den är ny? Annars sätter man den bara i vila. :slight_smile:
Nej jag har tyvärr ingen M1-Mac så jag har inget svar att bidra med. Jag menar bara att det är sällan man behöver stänga av datorn.

Kan handla om några sekunder på sin höjd.

Tar din M1:a bara några sekunder vid start eller omstart?

Vid start (MacBook Pro M1).

41 sek.
MacBook Pro M1 (8 GB)

Startar i princip aldrig om macar så har inte upplevt det som något problem men anser nu att detta är vansinnigt lång tid och inget jag kan påverka (fram till inloggning). Startade från scratch, gjorde omstart och provade en gång till. Samma tid varje gång.

Intressant att det inte är samma för alla.

Klockade min tre gånger nu och varje gång landade den på mellan 15 och 20 sekunder.

41 sekunder skulle jag reagera på.

Jo, jag har allt nu reagerat men osäker på om något går att göra? Och vad beror det på?

Man kan väl inte på M1 tömma cache och starta om med Shift som på alla andra macar? Enda tips jag hört är att stänga av, vänta 10-20 sek och sedan starta. Det har jag gjort utan någon förändring.

I sig ser jag inte detta som något problem såvida det inte påverkar något annat som jag inte reflekterat över eller noterat än.

Jag tänker inte heller att det är ett problem. Blev bara överraskad över hur lång tid det tog.
Har en gammal Mac mini (late 12) som startar på drygt 10 sek.

Har sett lite olika siffror. MBP (M1)16-20sek. Mac min (M1) 35-40 sek.

Har en känsla att Mac minin letar efter skärmen ett tag innan den går igång.

1 gillning

Tar ju ganska lång tid att starta en iPad eller iPhone från avstängt läge också.

4 gillningar

För att inte tala om Apple Watch. Där snackar vi minuter.

Hur ofta startar ni om era enheter egentligen? :thinking:

Jag startar bara om vid uppdatering, finns det någon anledning att starta om oftare? Om inte något krånglar då såklart.

2 gillningar

Jag har en Macbook Air med Catalina. Den har en uptime på 109 dagar.

Anledning till min fråga var mest utifrån att jag märkte att den tog lång tid att starta en Mac mini (M1)jämfört med en gammal Mac mini -12.

Sedan är det för mig lite annorlunda med min Mac mini som jag kanske använder 2-3 ggr i veckan. Den och tillhörande skärm stänger av.

Jag har ingen M1 men en MBP 16" med i9, ska för nyfikenhetens skull testa att starta om den nu.

Jag använder min Mac typ 1-2 gånger i veckan också, den ligger mest i väskan.

Tid vid uppstart, till inloggningsrutan: 7sek
Tid vid uppstart, till inloggat: 40sek

Jag skulle vilja säga i princip aldrig utan bara vid underhåll/systemuppdatering.

Dock har M1 inte varit helt stabil och krävt omstart i högre utsträckning. Jag tror det beror på Rosetta 2 eller i varje fall icke-Silicon-appar:

  • Körde mycket Adobe-program ett tag och ibland frös hela datorn och efter ca 30 sek startade den om av sig själv.
  • Sidecar har varit lite instabil och kraschat datorn, troligtvis påverkad av Adobe.
  • Filtjänster som Google Drive och Box startar inte upp då och då utan kräver en omstart eller två för att överhuvudtaget dra igång.
2 gillningar