Boka in Google I/O den 18 maj

Från sajten:
image

På tisdag nästa vecka, den 18 maj, sparkar Google igång sitt stora årliga event. Det är dags för Google I/O och det finns troligtvis en hel del att se fram mot.

Den stora utvecklarkonferensen från Google lär med all sannolikhet bli ett intressant event med nyheter inom såväl mjukvara som hårdvara. Dessutom förväntas information om hur Google kommer att arbeta med Matter, det samarbete kring produkter för våra smarta hem som presenterades tidigare i veckan.

Amerikanska hemsidan The Verge listar följande som vi kan förvänta oss:

  • Information om Android 12
  • Uppdatering kring deras tjänster
  • Hörlurarna Pixel Buds (bild från 9To5Google)
  • Mobiltelefonen Pixel 5A
  • En egenutvecklad processor för Pixel Buds

Pixel Buds

Google I/O Schedule

Från det redan offentliga schemat för Google I/O ser vi att följande nyheter ska diskuteras:

  • Google Pay
  • Google Play
  • Google Assistant
  • Chrome OS

Google Pixel 6 / 6 PRO

Välkänd teknikskribenten Jon Prosser säger sig ha en föraning om hur en Pixel 6 / 6 PRO ska se ut vilket ni kan se i videoklippet nedan:

Troligtvis bjuds det säkert på en hel del annat också för vem vill egentligen avslöja allt i förväg? Vad ser du mest fram mot från Google I/O 2021?

Läs mer om Google I/O här.

4 gillningar

Alltid spännande med Google I/O

Tid?

Kl19.

Mycket Apple-folk här men några av er kanske har ett mer generellt teknikintresse som jag och kanske tycker deras Keynote kan vara lite intressant att titta på.

https://events.google.com/io/?lng=en

Stream

2 gillningar

Jag brukar kolla apples keynote’s och tycker de är proffsiga och rätt njutbara att kolla på. Lagom informativa och lagom spännande. Bra kvalité på klippen och personerna framför kameran.

Men jag brukar inte kolla på övriga producenters keynote, gör jag det så brukar jag tröttna på att det är dålig kvalité på något (ofta personerna framför kameran som inte håller så hög ”proffsighet”) och ibland så är det utdragna och sega presentationer.
Ibland kollar jag ”best of” efteråt på YT.

Hur står sig Googles I/O mot apples motsvarande?

1 gillning

Goggle går ibland för mycket på djupet i sina Keynote vilket blir lite tråkigt ibland. Men det är ju alltid intressant och se vad som presenteras.

Kanske ett typiskt svar för en apple-kille att själva presentationen är viktigare än innehållet :wink: Googles event kan ibland kännas lite amatör kanske men ofta har de lite kul demos eller så att visa. Kolla själv ikväll vettja!

2 gillningar

Jo precis. Jag har alltid gillat teknik, men med åren så har jag blivit både bekväm och vill att det ska vara viss estetik på det jag använder.
Men jag gillar fortfarande att följa nyheter och gillar att det är konkurrens på området. Men jag har accepterat att jag är för låst i Apple ekosystemet för att orka byta. (Inte bara jag utan de flesta i familjen har också Apple så det är smidigt med både support och delningsfunktioner)

Jo ibland så känns det som Apple har ”städat” presentationen så konsumenterna ska kunna hänga med på ett lite förförande sätt. Sen lämnar de det fördjupande sessionerna till de riktigt intresserade och utvecklarna tills efteråt.

2 gillningar

Ja nu skall det njutas!

1 gillning

Nu följer jag inte Google speciellt mycket men har det inte varit ganska tyst från dom ett tag. :thinking:

De har jobbat hårt med ”Innan du fortsätter”-rutan som dyker upp när man går in på alla deras tjänster. :triumph:

1 gillning

Jag vill också ha en blobkör!

Från pressmeddelande

Nya byggstenar

  • Smart chip gör det möjligt för användare att skriva “@” i Doc, Slides och Sheet för att se en lista över rekommenderade filer, personer och möten att inkludera i dokumentet.
  • Checklistor hjälper användare att tilldela uppgifter till specifika personer direkt från Docs. Funktionen kommer snart att integreras med Google Task vilket möjliggör bättre hantering av To-Do-objekt i hela Google Workspace.
  • Tabellmallar i Docs gör det möjligt för användare att skapa “topic-voting tablets” för att samla feedback och tabeller för projektledning och identifiering av milstolpar och status. En ny dokumentmall för mötesanteckningar importerar all relevant information automatiskt från kalenderinbjudan.

Nya format:

  • Sidlösa format i Docs tillåter användare att ta bort gränserna för en sida och ha möjlighet att skapa en yta som sträcker sig till vilken enhet eller skärm de använder.
  • Nya vyer i Sheets hjälper att hantera och integrera med data. En tidslinje gör det enkelt att följa upp uppgifter och användare kan organisera data efter ägare, kategori, kampanj eller attribut.

Uppkoppling vart som helst

  • Presentera innehåll till Google Meet direkt från Docs, Sheets och Slides från webben.
  • Träffas direkt i Docs, Sheets eller Slides för att bättre samarbete, en funktion som kommer till hösten.
  • Mer utrymme för att se alla personer i mötet . Den senaste uppdateringen gör det även möjligt att fästa innehåll och videoflöden samt stänga av sin feed för bättre fokus.
  • Skapa och redigera Sheets och Docs i chattrum. Team kan hoppa från en diskussion i Google Chat till att bygga och granska innehåll i dokument. Funktionen kommer till Slides under kommande veckor.
  • Emoji-reaktioner i Docs kommer inom de närmsta månaderna.

Kommer Fuchsia ikväll tro :slightly_smiling_face:

– Hur träffades ni?
– Vi fann varandra i ett kalkylark på Google Sheets.

1 gillning

Android 12 ser ju trevligt ut :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Vad tyckte ni som tittade på eventet? Såg en 16 minuter sammanfattning som The Verge hade gjort.
Rena sömnpillret. :sleeping:

1 gillning

Så mysigt så att jag la in Android 12 på min Pixel 5.

5 gillningar