Böjbara Samsung Z Flip får pris och svenskt lanseringsdatum

Jag tycker nog böjbara telefoner är innovation, även om det bara är för innovationens skull.
Lite som grundforskning. Inget egentligt mål utan drivs mer av intresse och nyfikenhet.

Att göra en telefon lite snabbare, lite bättre batteri, lite bättre kamera tycker jag inte är innovation, utan mer normal utveckling som alla räknar med ska komma.

Jag som är Apple-fan tycker vikbar skärm är en spännande utveckling. Men är det en innovation? Jag tycker inte man kan svara på det ännu. Kanske är uppfinning bättre? Det finns ju beviserligen så så check på uppfinning. Men har den skapat värden ännu? Tveksamt. Alltså ännu ingen innovation. Om man nu använder denna lite skakiga analysmetod.

Inget värde är skapat - det är det som är grejen - det sol de kan skapa är tåligare telefoner mot yttre våld men just nu är ju dessa ömtåligare.

Håller med - det är därför de flesta telefoner står för normal utveckling medan just S20 Ultra tar det ett steg längre i en annars stagnerande bransch. Detta om vi ser på kameraspecar - den första telefonen som på allvar kan utmana systemdigitakkameror i annat än optimalt ljus. Hur det är i praktiken återstår att se.

Jag tycker tvärtom :slightly_smiling_face:
S20 Ultra är häftig men inte bättte än andra märken bara mer fläsk.
Z Flip tycker jag är innovation och börjar säljas på fredag, inget koncept som kommer om 6 månader utan här och nu. Vikbart glas dessutom

Helt klart
Men det är ju beroende på vad man anser att innovation är. Vad säger ett uppslagsverk / Wikipedia tex :slightly_smiling_face:

Håller med dig om det fullständigt

Razr säljs redan.

Men inte vikbart glas, det är ju det som är uppfinning eller innovation eller vad man nu vill kalla det :slightly_smiling_face:
Z flip är dessutom billigare och har fler funktioner

Om det är glas som går att böja som gör telefonen lika tålig som en helt vanlig telefons glas så är det absolut en innovation.

Jag tror helt ärligt inte det går att tala om innovationer innan marknaden har tagit till sig det.

Det är nog det som skiljer objektivitet och att bara vara ett stort fan.

Inget enskild teknik i iPod:en var en innovation att prata om, det kan knappast säga att Firewire var en stor innovation, eller 1,8 tums hårddiskar, eller ett enkelt menysystem i gråskala som styrdes med ett hjul.

Men kombinationen av detta var en innovation som kom att förändra allt.

Sedan har vi tvärt om - Sony, Inte Samsung, var först ut med en IP-klassad mobil, men ingen skulle kalla Xperia Z för någon större innovation. Tekniken (eller snarare teknikerna) som möjliggör det däremot kom att bli en självklar del av vår vardag och har löst mångas problem och kan kallas en innovation.

1 gillning

Nu får ni lungna ner er, mina popcorn tog just slut :smile:

3 gillningar

Tar lite paus nu!

IMG_20200212_135520

1 gillning

Är böjbar verkligen rätt ord? Känns som att vikbar är mer rätt… :thinking: :man_shrugging:t4:

Känner du hur flygskammen suger sig fast i kroppen ?

Var det Samsuck som uppfann IP-klassningen? Det var som tusan.

Nähä Samsuck är inte först med Phablet.

1 gillning

Nä du det var Nokia som var först med trådlös laddning.

1 gillning

Som vanligt från dig. Påståenden som efter lite efterforskning stämmer väldigt lite med verkligheten.

1 gillning

Det var nog ctrl+c/ctrl-v samsung var först med. :slight_smile:

1 gillning

Så här tycker Nestor-Joel.