BMW ska börja ta betalt för Apple CarPlay

Från sajten:
https://teknikveckan.com/apple/bmw-ska-borja-ta-betalt-for-apple-carplay/


image

Går du och suktar efter en helt ny BMW så kan det vara värt att veta att de kommer påbörja en prenumerationsliknande tjänst för Apple CarPlay där en avgift ska betalas varje år.

Köper du en 2019-års modell av BMW så inkluderas inte CarPlay i priset eller går att lägga till som tillval likt panoramatak, eller läderklädsel för en engångsavgift. Istället så har bolaget bestämt sig för att lansera en prenumerationstjänst istället. Vill du ha CarPlay i bilen så kommer det kosta 80 dollar för 12 månader eller 300 dollar för 240 månader, vilket är 20 år.

Tjänsten kommer dock inte kosta något under första året och BMW är det första bolaget som har lagt upp en årlig avgift för CarPlay. Andra tillverkare har det inkluderat som standard eller som ett tillval där en fast summa betalas när bilen köps. Det sistnämnda känns ärligare då BMW faktiskt inte underhåller CarPlay på något sätt utan det gör Apple.

Via CarandDriver, källa BMW

Låter ju helkonstigt… tar apple ut en måmadsavgift eller vad handlar detta om?

Och fortfarande inget stöd för Android Auto, trist.

Hörde om det redan i början av 2018 och grävde lite i det då. Det skall sägas att fram till prenumerationsmodellen går igång kostar det $300 och med första året gratis tar det alltså nästan 5 år att komma upp i den summan i stället med prenumerationsmodellen.

Få biltillverkare erbjuder det gratis utan det är nästan alltid en uppgradering på grundpriset eller med i ett paket eller kampanj.

vänligen
/P

Då är det ju bara riktigt kasst.
Ok det var ju ingen överdriven kostnad. Men de kunde fasiken inkluderat den i bilkostnaden, simple as that. Igen skulle tänka tvågånger om de fick betala 300-400usd mer på en nybil.

1 gillning

Bara inkludera det i något av paketen.

jag har för mig att jag fick välja om jag ville ha CarPlay när jag köpte min BMW. Och då var det en OTC (OneTimeCharge)

när jag går in på mycar på webben så kan jag inte längre aktivera det.
BMW har märkliga saker för sig. Förut hade jag spotify “inbyggt” i bilen, sedan något år försvann den.

På min första BMW, en sedan, ville jag ha fällbart baksäte. Det var inte standard utan för att få det fick jag köpa ett paket för 9900 kr. Då ingick belysning i dörrhandtagen och rattvärme - logiken i det? :laughing:

Undrar vilket paket blinkers ingår i, för det verkar inga som kör BMW skaffa :slight_smile:

1 gillning

Det är Per Use kostnad på den.

2 gillningar

Snålt, på min KIA Cee’d som jag köpte för under 190k ingick det som standard. :roll_eyes:

2 gillningar