När BMW visar upp sin tredje generationens X1 blir det med möjligheten att välja en helt elektrifierad variant i form av iX1.
BMW iX1 börjar på 610 000 kronor. Då får vi en bil med en nettokapacitet på 64,7 kWh. Den laddar med något låga 130 kW via DC-laddning. 11 kW via AC-laddning. Det går att uppgradera till 22 kW för den som har möjlighet att ladda så snabbt hemma. Förbrukningen är satt till mellan 17,3 till 18,4 kWh vilket ger en räckvidd på mellan 413 till 438 km enligt WLTP.
Nya BMW X1 inklusive iX1 är något större än tidigare och dimensionerna är: Längd 4500 mm (+53 mm), bredden 1845 mm (+24 mm) och höjden 1642 mm (+44 mm). Hjulbasen är 2692 mm (+22 mm) och spårvidden är 1592 mm på framaxeln och 1593 mm på bakaxeln (+31 mm).
Bakre säten kan fällas ner i formatet 40:20:40. Med sätesryggarna nedfällda ökar bagageutrymmets volym från 490 till 1600 liter. Tillåten släpvagnsvikt är 1200 kg.
Systemet uppdateras via molnet så minimalt med besök hos lokala serviceverkstaden gäller.
BMW iX1 förvärmer batteriet automatiskt om du lägger in laddstopp i GPS:en. Det går också att sätta på förvärmning manuellt. En välkommen nyhet som fler borde ta efter.
Ne inte än, måste ge elbil en chans , har nog en av dom bästa bilarna att ta el-bil-oskulden allafall om bara alla glädjekalkyler som den säljs med kan uppfyllas så kommer jag vara nöjd , 3 IONITY laddningar och inte sett mer än 120 kW
0-100 och v-Max funkar allafall
Ja, precis , jag lär mig fortfarande
Har legat någonstans mellan 25-35% när jag pluggat i.
Har bara haft bilen en vecka ännu så hoppas jag ska lära mig hur jag kan få ut mest effekt
Enligt BMW ska den ju kunna gå från 10-80% på 31 minuter
Men jag vet inte vad optimala temperaturer och sånt ligger på
Hittade den här laddkurvan på nätet som ska vara för m50, undra vilken temperatur batteriet ska ha för det
Jag ska prova det nästa laddning , glömt bort inbyggda GPS:en i och med trådlös carplay som blir så enkelt att använda
Jag ska inte gnälla för mycket , jag kan inte allt än
Det är en kanonbil att köra, tyst och bekväm och snabb när man vill
Körde Örebro-Stockholm t&r nästan helt efter hastighetsgränsen och snittade ca 18-18.5kwh/100kmh , det är väl bra ?