Black Week, Black Month och Back Friday har nu passerat men blir vi lurade – är rea alltid rea egentligen?
Största rean på året har passerat och rekordmånga anmälningar om bluffreor har kommit in till Konsumentverket. Reor är något som pågår året runt och ordinarie pris är sällan något vi behöver utsättas för och under de stora reorna så korrigeras priserna och det trycks extra på vad en vara kan kosta egentligen och många ägnar sig åt att höja priserna strax innan en rea för att kunna ge en bättre procentsats när väl Black Friday kommer – även om butiken aldrig använt sig av ordinarie försäljningspris.
Dessa bluffreor har blivit ett större problem och mer märkbart under de senaste åren inom e-handel. Under Black Week när e-handeln gått på högvarv har Konsumentverket överrösts med anmälningar om bluffreor. H&M, Mediamarkt, Zalando och Åhlén är några av dem som anmälts i år och förra året förbjöds Intersport, Sportamore och Ur & Penn att använda sig av felaktiga ordinariepriser. Nu går Konsumentverket till botten med detta och ska utreda hur brett fusket är.
Hur upplevde du prissättningen under Black Week, har du några exempel på hur galet endel butiker beter sig?
Ofta har man ju koll på dom grejerna som man tänker inhandla. Sedan finns ju Prisjakt, Pricerunner och liknande tjänster där man kan se utvecklingen av priser.
Som konsument har man ju ett eget ansvar också att kolla upp priser och jämföra.
Jag tycker det har blivit mycket bättre i elektronikbranschen, det här med att ha annonsvaror som tog slut 2 sekunder efter öppning verkar inte finnas längre.
Men det är ju prissänkt. Men om man veckan innan höjer priset för att sedan på Black Friday sänka det, så är det ju en sänkning från det nya högre priset.
Men det behöver ju inte vara någon prissänkning ur ett lite mer långsiktigt perspektiv.
Ja, man har eget ansvar att hålla koll på priset. Vi som är insatta vet såklart, jag hade också koll på prisjakt på några produkter jag var intresserad av. Men mycket riktigt höjdes det strax innan och reades till samma pris som det såldes för innan Black Week. Och att många butiker sätter detta i system, blir ett problem. Framförallt för den mindre insatta som inte hänger på Prisjakt eller liknande tjänst. Kanske att det förminskats i vissa segment. Men sidor jag är på var det uppenbart att de trixade med priser och där de produkterna som var lockbetet försvann efter några minuter.