Vi har sagt det förr och vi säger det igen – den smarta luftrenaren är här för att stanna. Nya Blueair DustMagnet är en luftrenare som sticker ut från mängden.
Marknaden för luftrenare har formligen exploderat på senare år och i stort sett de flesta företag verksamma inom smarta hem har sin egen modell ute. Att vi bör bli mer medvetna om inomhusluften är bra och inte minst för de som lider av besvär med pollen. Sedan pandemin startade började många att arbeta hemifrån utan tanke på att kanske säkerställa att luften omkring var bra nog.
Summerar vi de senaste årens släpp när det gäller luftrenare så har många en gemensam formfaktor och färg vilket kanske inte alltid passar alla. Därför är det trevligt när ett företag vågar ta ut svängarna lite och samtidigt addera lite mer funktionalitet till sin luftrenare. Vi har testat Blueair DustMagnet under ett par veckor nu och är positivt överraskade! Ta del av vår recension och se varför vi gillar Blueair DustMagnet 5240i.
Förpackning & innehåll Blueair DustMagnet
Den modell vi fått tillsänt oss för recension är Blueair DustMagnet 5240i Air Purifier. På förpackningen, som är återhållsam när det gäller färg ser vi att luftrenaren är designad i Sverige. Utöver detta ser vi också direkt att designen inte följer det mönster vi sett tidigare utan den verkar ha sin egen stil vilket onekligen är intressant.
I en gul cirkel ser vi att den är designad för ett liv med mindre städning vilket ju är en dröm för många. Denna luftrenare är nämligen utrustad med en patenterad teknik som kallas för DustMagnet Technology som designats för att dra till sig damm i luften innan detta landar på golvet eller på möblerna. Låter nästan för bra för att vara sant men vi återkommer till detta.
Baksidan av förpackningen ger en översikt över luftrenarens olika delar på olika språk och de tekniska specifikationerna listas också här.
Innehållet i förpackningen är själva luftrenaren med en fast monterad strömkabel, 4 stycken ben som skruvas fast samt lite dokumentation. Själva fronten är klädd med ett snyggt grått tyg som säkert passar in i de flesta hem.
En label med varumärket sticker ut diskret från det gråa tyget som har olika nyanser av grått i sig. Luftrenaren har dubbla intag och utlopp för luften vilket ska ge optimal filtrering av luftburet damm.
Från sidan sett ser vi luftutloppen där den renade luften slussas ut. Baksidan är grå men tillverkad i plast så det är den tygklädda delen som ska exponeras i hemmet.
Dessutom medföljer 2 stycken HEPA-filter som används av luftrenaren. Efter att ha testat ett antal olika luftrenare kan jag konstatera att filterna till denna är på snudd till minimala jämfört med de större cylinderformade filter som vi normalt ser. Det beror på Blueairs filtreringsteknik som heter HEPASilent. Här kombineras elektrostatiskt och mekanisk filtrering vilket ger filter som är mindre täta och kräver mindre lufttryck än traditionella HEPA-filter.
Viktigt att komma ihåg här är att ta bort skyddsplasten som omger filterna, annars blir det inte mycket luft som renas…
Installation av Blueair DustMagnet
Att få Blueair DustMagnet redo för hemmet är en lätt match. De fyra benen skruvas enkelt på plats och sedan står den stabilt på golvet. Inga extra verktyg krävs för att montera de fyra benen. På bilden här ses den fasta strömkabeln som sitter fast i mitten baktill på luftrenarens undersida.
De båda medföljande filterna installeras snabbt och enkelt genom att dra ut de två fack som finns baktill på luftrenaren. Lägg i filterna och stäng igen facken och sedan är den fysiska installationen gjord.
Baktill på luftrenaren finns sensorn som styr enheten, gömd bakom en plastlucka.
Blueair DustMagnet 5240i styrs enkelt med touchkontroller på framsidan. Enkla tryck för att byta lägen och en LED-lampa visar aktuell status när det gäller driften. Tre olika manuella lägen, ett automatiskt läge och ett nattläge. Här ser vi också det övre filtret där dammet som sugs in fastnar.
Installation i appen
“So far, so good” som det heter och nu är det dags att installera luftrenaren i Blueair-appen. Detta visar sig dock vara stundtals förvirrande då gränssnittet dessvärre lämnar en del att önska…
Som vanligt ska du som användare ge en del behörigheter för att komma vidare i installationen och därefter ska plats anges. Här försökte jag flertalet gånger ange min egen adress men lik förbaskat envisades appen med att trycka in grannens hem istället. När plats angivits kan du ta del av luftkvaliteten utomhus utifrån de värden som levereras av tjänsten Breezometer.
Via Breezometer kan du se olika mätvärden när det gäller luftkvaliteten i ditt område vilket är praktiskt och ger något att jämföra med. Därefter ska själva luftrenaren installeras och efter att ha valt “DustMagnet”, gett lite behörigheter så fortgår installationen.
Luftrenaren hittas och efter en liten stund har den installerats i appen vilket bekräftas. Därefter kan du namnge luftrenaren och då jag avsåg att testa den i vardagsrummet blev namngivningen en enkel sak.
Nu visar appen en översikt för inomhusluften i ditt hem och just nu var den god vilket känns bra. Tittar jag sedan på kartan efter att själva luftrenaren installerats ser vi att rätt adress visas nu.
Nu blir det också lite förvirrande då jag på nytt kan ange plats för enheten. Detta hade jag redan gjort vid ett par tidigare steg så något steg här borde kunna tas bort om jag inte missförstått något vid installationen.
Här ser vi själva dashboarden över luftrenaren med enhetsinformation, luftkvalitetsnivåer, fläkthastighet och ljusstyrka på LED-lampan. Jag gillar att man i appen kan se tydligt via färgerna hur luftkvaliteten är samt att det går att se när luften antas vara ren – små detaljer som ofta inte finns i andra appar för luftrenare.
Filterstatus och möjlighet att lägga till ett schema om man inte väljer automatiken. Än en gång förvånas jag över gränssnittet som med alla sina rundade knappar ger ett lite ålderstiget intryck…
Här är en översikt över de olika menyval som finns att tillgå i Blueair-appen. Det går också att lägga till DustMagnet i Google Assistent och Amazon Alexa för lite mer bekvämlighet via röststyrning.
Sista skärmdumpen visar att man genom att swipa till höger eller vänster på den nedre knappen under “Inomhus” kan komma åt lite genvägar för att hantera luftrenaren. Smart men inte så självklart alltid när vissa knappar går att swipa på och andra ska tryckas på vilket givetvis är en vanesak men inte så användarvänligt för alla.
Användning i vardagen
Dags att testa nu och första intrycket av Blueair DustMagnet 5240i är gott. Designen är snygg och stilren och den plana ytan upptill visar sig vara perfekt som ett slags sidobord invid soffan, perfekt för mobilen när man ser något kul från strömningstjänsterna på dumburken. Luftrenaren är effektiv och ger även en viss svalkande effekt, speciellt om du kör den på högre lägen. Skönt om det är lite varmare inomhus faktiskt. Ljudnivån är i klass med de flesta andra tycker jag, är den på låg nivå hörs den knappt och i mitt fall har den testats bredvid soffan och inte stört mig under tv-tittandet. Självklart ökar ljudnivån vid högre lägen men så är det med alla luftrenare så fundera på var du placerar den och vilket läge du använder. Använd för all del nattläget om du har en i sovrummet som ska rena luften från pollen under sommaren.
Hur står den sig då mot andra luftrenare på marknaden? Jag placerade den bredvid en av mina trotjänare, en Xiaomi Air Purifier 1S och som ni ser så är de i princip lika höga. Men, med den stora skillnaden att Blueair DustMagnet ser så mycket mindre ut på något sätt. Visst, den är lite nättare på bredden men just att den står på ben gör att den ser mindre “klumpig” ut och visst är den betydligt snyggare också? Benen har faktiskt en praktisk funktion också då det finns ett luftintag i botten av enheten där luft (och damm) sugs in. När det gäller att hantera rening av inomhusluft full av matos så gör den detta galant. Efter en stunds illrött lysande på fronten så återgår den till den blåa, lugnande färgtonen där jag kan slappna av med vetskapen om att luften är renad. Huruvida den hjälper mot pollen har jag inte kunnat utvärdera direkt då ingen av oss i familjen lider av någon allergi. Men, jag skulle misstänk att denna luftrenaren gör det jobbet lika bra som sina konkurrenter.
Upptill sugs luften (och dammet) in under avställningsytan och sedan sprids frisk luft ut från sidorna på luftrenaren. Värt att notera är att DustMagnet inte har någon display utan endast mindre LED-indikatorer som ger status om vilket läge som används. Resten av informationen fås via appen.
Nu till den stora frågan som ni alla funderar över, är den en “DustMagnet” på riktigt? Ja, det vill jag nog kunna påstå till viss del även om den på inget sätt ersätter en normal dammsugare som körs runt med munstycket på möbler och golv. Men, den tar bort en del av det damm som normalt sett lägger sig på större plana ytor som t ex tv-bänken. Jag briefade frun om fördelen med denna och hon blev lite eld och lågor där eftersom vi, i ett hus med frånluft, ofta ser dammet ligga här och där vilket kräver lite dammsugning lite oftare om man säger så…
Vi har försökt att bevaka och se hur dammet lägger sig under tiden som vi testat DustMagnet och vi båda är nog ganska överens om att den faktiskt drar till sig en del av det damm som far runt i vardagsrummet. Nu ska det väl i och för sig tilläggas att detta sker ju bara när luftrenaren är igång så är den inte igång hamnar dammet givetvis på golv och möbler – allt annat vore ett mirakel.
Under testets gång har jag haft igång luftrenaren på olika lägen mer eller mindre varje dag så nog har den samlat på sig lite damm. Det insamlade dammet fångas upp av ett finmaskigt nät som dras ut upptill och nertill på baksidan av luftrenaren. Rekommendationen är att dammsuga dessa filter en gång i veckan men här har vi fuskat lite då och då. Helt enkelt för att luften troligtvis är hyfsat ren i vårt hem eller för att dammpartiklarna inte tar så mycket plats. Det rullar ju också en robotdammsugare här varje vecka som suger åt sig en del.
Oavsett vilket så är jag ändå lite frälst i konceptet med att ha en produkt som inte bara renar luften utan även suger åt sig damm i hemmet. Multifunktionella produkter kan vi inte få nog av så stort plus åt Blueair som vågat sig på ett nytt grepp när det gäller att sticka ut bland alla de olika modeller av luftrenare som finns på marknaden.