Blodtrycksmätaren kräver varken manschett eller kalibrering

Från sajten:
image

Nya blodtrycksmätaren från Valencell ska göra det enklare att mäta blodtrycket hemma. Den kräver ingen manschett eller kalibrering som många andra.

Blodtrycksmätaren Valencell förenklar processen med att ta blodtrycket på sig själv. En ny konstruktion som inte kräver vare sig manschett eller kalibrering. Den nya blodtrycksmätaren kommer att visas upp på elektronikmässan CES 2023 och den väntar i dagsläget på att godkännas av FDA (Food and Drug Administration). Deras teknik återfinns idag hos andra produkter från bland annat Samsung, Bose, Huawei, Sony med flera.

Tekniken i blodtrycksmätaren ska kunna ge resultat inom mindre än en minut genom att använda Photoplethysmogram (PPG) där ljus reflekteras för att mäta vilket mönster blodet rinner i. Värden kan sedan läsas av i den dedikerade appen där även påminnelser om att ta blodtrycket kan ställas in.

Rekommenderat pris ser ut att ligga kring 99 amerikanska dollar.

Källa: Apple Insider

1 gillning

Då ser vi väll det här i en AppleWatch om några år

1 gillning

Det där är väl en pryl många försökt att hinna först med att lansera. Intressant att ingen teknikjätten köpt upp dem.

Samsung har andra generationen blodtrycksmätare i senaste Galaxy Watch. Dock måste den kalibreras då och då :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Man kan ju alltid hoppas, även om någon form av blodsockermätning är högt uppe på min "wish-list".

1 gillning

Alltså, jag och Micke Rhen skulle testa den på IFA 2022. Man var tvungen och ha en Samsungmobil och vara inloggad på sitt egna konto för att ens kunna testa funktionen. Så det blev inget med testandet för vår del. Sedan så satt det ju ingen blodtrycksmätare i utan istället så gissade den blodtrycket utifrån vad man kunde se för förändringar på hur blodet ”rörde” sig från föregående tillfälle som du hade mätt ditt blodtryck med en riktig blodtryckmaskin och lagt in. tog lång tid innan vi fick den informationen från de som stod och visade upp klockorna och berättade om den inbyggda blodtrycksmätaren.
Roligare var huaweis klocka med inbyggd blodtrycksmanschett

2 gillningar

Är väll ganska stora rykten att det kommer i nästa version, finns väll patent och allt om jag minns rätt . Får dom till det ordentligt och pålitligt så kan det vara en game changer för många.

Läste en intervju med någon forskare som jobbar med att ta fram tekniken med att mäta blodsocker utan att penetrera huden som sa att det var den största utmaningen han varit med om.

Men jag tror absolut att det kommer för det är livsviktigt för så många, men kanske inte redan till nästa version av klockan.

Blodtryck är ju också viktigt för många att hålla koll på så det vore kanon om det Valencell hittat en tillräckligt tillförlitlig metod att mäta det utan manschett.