Blir Smart Delivery Box från Yale en hit eller inte?

Från sajten:
image

Yale presenterade sina lösningar för att säkra leveranser på CES 2020 och nu finns produkterna ute till försäljning. Det rör sig om två stycken rejäla lådor i hårdplast som ska ta hand om dina leveranser från dina köp online. Modellerna heter Kent och Brighton och finns i två olika färger, utförande och storlekar.

I USA är det tyvärr vanligt med så kallade “porch pirates”, människor utan rent mjöl i påsen som lurpassar på när budchaufförer har lämnat av paket och andra försändelser hemma hos mottagarna. Då smyger de sig upp och norpar paketen och smiter därefter iväg. För att komma runt problemet har Amazon sin lösning, Amazon Key där uppkopplade garageportar kan öppnas och stängas när paketet är lämnat innanför. Detta fungerar dock inte med alla logistikföretag så Yale tänkte till och skapade sin lösning kring det hela.

Yale Smart Delivery Box

Yale Smart Delivery Box finns som sagt var i två storlekar och är öppen tills att budkillen lämnat ett paket i boxen. Därefter stängs boxen automatiskt och öppnas via din Yale Access app när du är inom räckhåll (den använder Bluetooth). Det finns även ett tillbehör till boxen i form av en knappsats, Yale Smart Keypad som gör att någon annan kan öppna för att lägga i eller ta upp paket. Koder kan lämnas ut till chaufförer, grannar eller andra som du anser ska kunna hämta dina paket, t ex vid semestrar eller annan frånvaro. Handlar du ofta med matvaror så finns en dedikerad insats som håller kylan att köpa till.

Stöd för Apple HomeKit

Till säkert mångas förtjusning så kommer de båda boxarna från Yale med stöd för Apple HomeKit. Detta via deras gateway som kopplas upp via wifi och som då kommunicerar med låset i boxen. Utöver stöd för Apple HomeKit fungerar även produkterna med såväl Amazon Alexa som Google Assistent.

Givetvis finns det möjlighet att fästa boxen i marken så att det inte bara är att lyfta denna och knalla iväg.

Priset ligger för modellen Kent på $279.99, eller $329.99 med knappsats. Modellen Brighton är något billigare, $229.99 eller US$279.99 med knappsats. Börjar säljas på Amazon i mitten av oktober i USA. Kommer kanske eller kanske inte till europeiska Amazon – vi får se.

Är det något vi kommer att få se mer av här i Sverige tror ni? I takt med att e-handeln ökar för varje år?

Källa: Yale

Lär ju bli succé i USA med alla dörrbud. Här behövs ju alldeles för ofta en signatur - dock mindre av den varan nu med Corona.

I civiliserade länder kan det nog fungera. I Sverige där budbilarna rånas så tror jag ,tyvärr, inte att detta kan fungera. Skräpet kommer att slå sönder var enda box som inte är låst och länsa det på sitt innehåll.

1 gillning

Tycker du överdriver lite. Postnord har råkat ut för några stölder (inte rån som per definition ska innehålla våld eller hot mot en person) och det är för övrigt något som även förekommer i USA. Jag har jobbat på ett ganska stort transportbolag i drygt tolv år och vi hade under denna period ett enda tillgrepp som kommit till min kännedom, då var det en förare som lämnat bilen olåst med en dator i märkt kartong på passagerarsätet.

3 gillningar

Image

1 gillning

Där jag bor är stulen gasol, gräsklippare, cyklar, ja även större blomkrukor och inbrott i förråden vardagsmat :disappointed:

1 gillning

Där jag bor (Husie i Malmö) så är det värsta som hänt att grannen passade på att slänga sitt skit i våra soptunnor MEN då jävlar fick jag valuta för mina 3 st Ring-kameror som filmade det hela!

2 gillningar

Grattis !

Grannen håller på att sälja sitt radhus nu, vi kan bli BFFs!

Fel del av landet :man_shrugging:t2:

Får man fråga vilken stad/samhälle det är?

Södra delen av Stockholm, Skogås.

Det låter inget vidare, kanske dags att hänga lite på Hemnet? :wink:

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora politiktråden

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora politiktråden