Bli av med mossa?

Tänkte kolla om Bubblan har nått bra hustips för att bli av med mossa i gräsmattan?

Ett alternativ är såklart att gilla mossa, är ju ganska mjukt att gå på och gräset brukar ju ändå ta överhanden när sommaren drar igång på allvar. Fast om jag nu ändå vill bi av med mossan, vad kan man hitta på då?

Min kompis som säljer gräs pratar om att vattna och gödsla, för art driva på gräset så det tar över.

Men jag körde med järnsulfat, verkar vara effektivt det också :sweat_smile:
Mossan blev svart och dog :slight_smile:

Om du tycker den är mjuk att gå på är det precis vad du ska göra :wink:
Jag har hört att mossa trivs när den får vara ifred, så fort man har ett ställe där man går, barn leker eller en robotgräsklippare är där och stör hela tiden, så trivs den inte och gräset kan ta över.
Så ut och gå på mossan några ggr per dag :wink:

Vi brukar köra Stroller plus mossa på vårkanten. Så får gräset lite skjuts och mossan hämmas/dödas.

1 gillning

Yes, den har jag kört. En del av mossan, runt en fjärdedel dog efter några veckor och var lätt att kratta upp.
Läste att man kan ta en andra omgång efter 6 veckor, ska tok regna på söndag så får ge mig ut i badbyxor då och gödsla. :sweat_smile:
Har en liten tomt så är inte allt för betungande.

1 gillning

Hade mycket mossa på vår tomt när vi flyttade in. Efter en sommar med robotgräsklippare så försvann den helt och ej visat sig på 10 år nu.

1 gillning

Samma här. Järnsulfat sen gödsel och en robot på det så är mossan ett minne.

2 gillningar

Jag har många års erfarenhet av att bekämpa mossa. Min erfarenhet är att det kräver sol, gödning och lagom mycket vatten. Det handlar om ge gräset förutsättningar att ta över. I brist på sol så är det fortfarande gödning och lagom med vatten.

Jag har testat järnsulfat och det fungerar, men min uppfattning är att det är lite kortsiktigt. Det handlar om att ge gräset rätt förutsättningar för att lyckas .