Bli av med mördarsniglar

Vi har problem med att mördarsniglar ger sig på våra små fläderträd.
Hur förhindrar man dem bäst?
@pao är ju lite av trädgårdsguru

Jag har tänkt klippa till petflaskor och trä runt fläderns stam som jag sedan tejpar med koppartejp.

Vi har dom också.
Ta en kniv, dela på huvudet/mitten, släng.

Koppartejp funkar för att hålla dom borta (på pallkragar t.ex.).

Bygg din egen ölfälla; Anders snigelfälla mot mördarsniglar (Bygg din egen snigelfälla)

Slänga dom levande i salt vatten funkar också, men då är man djurplågare tydligen så det gör vi inte. Vi delar dom på huvudet/mitten och slänger.

Btw, du blir nog inte av med dom helt. :smiley:

1 gillning

Jag har en fru som är trädgårdsguru. Skall rådfråga expertisen till eftermiddagsdrinken, återkommer :blush:

1 gillning

Då borde tejpen funka på Pet-flaskor med

I förra huset hade vi massor. Vi testade allt möjligt och det bästa vi kom på var att strå Snigelfritt(järnsulfat runt tomten och där de brukar gilla att vara. Sedan var vi ute de kommande kvällarna under 4-5 dagar och klippte dem mitt i tu. Efter det minskade de radikalt i vår trädgård. Det höll sig ganska länge och jag vet att jag efter ett tag brukade sprida ut Snigelfritt lite då och då under säsongen.

Typ den här:

1 gillning

Provade det där hos oss också under ett par år men för oss gav det ingen effekt. Men bra att det fungerar får någon iaf. :slight_smile:

Okej, vi tyckte det var väldigt effektivt. Eller så var det att vi under tre till fyra dagar klippte itu de vi så..? :man_shrugging:

Kombo kanske. :slight_smile:

2 gillningar

Expertisen säger att snigelfritt nog fungerar och kanske det med pet flaska och tejp. Min fru går ut efter regn och med pannlampa på kvällen och klipper dem mitt i tu. Men så har de också ätit upp alla våra tomatplantor :blush:

1 gillning

Kommer köra en kombo av de två metoderna

Så här blev de fysiska skydden

2 gillningar