Blanda alkoholsorter och bli mer bakfull

Från sajten:
image

Öl, nubbe, must och glögg. De alkoholhaltiga dryckerna till julbordet kan bli många. Nu har forskare äntligen kommit fram till om det gamla tricket att hålla sig till en sorts alkohol gör morgondagens baksmälla mindre påtaglig.

Svaret är att det stämmer. Det är Ole Grummedal, Marie Strøm Zangenberg och Janne Schurmann Tolstrup som genomfört en pilotstudie för att se om tillgängligheten av olika sorters alkohol och mängd påverkar dageneftermåendet. Genom att hålla sig till endast samma sorts alkohol hela kvällen blev symptomen dagen efter färre och svagare.

Alkohol dricka

Men det har inget att göra med att blandandet av alkoholsorterna skulle ge mer symptom. Istället är förklaringen att likna vid ett julbord. Om du endast fick äta en enda maträtt på julbordet skulle intaget bli mindre än om du fick ta lite av allt. På samma sätt kommer den som blandar alkoholsorter dricka nästan dubbelt så mycket som den som inte blandar.

Alkohol dricka

Bild: Midjourney

Studien utfördes på sådant vis att 35 personer delades upp i två grupper som fick tillgång till fri bar. Den ena gruppen fick endast dricka en sorts alkohol som de själva valde medan den andra gruppen fick dricka hur mycket som helst av alla sorters alkohol.

Alkohol dricka

Bild: Midjourney

Dagen efter skulle grupperna skatta sina bakfyllesymptom tre gånger under dagen utifrån Acute Hangover Severity Scale (AHSS). I skattningarna gick det att se att de deltagare som blandade alkoholsorter hade fler och nästan dubbel så jobbiga symptom som de som inte blandade alkoholsorter.

Samtidigt visade det sig att gruppdeltagarna som blandat alkohol drack mer alkohol. De drack 10,9 enheter medan gruppen som inte blandade endast intog 5,7 enheter.

Alkohol dricka

Bild: Midjourney

Via: SDU
Källa: Studien

1 gillning

Frugan kan absolut inte blanda öht.
Själv så spelar det ingen roll om jag blandar eller inte.

Det förklarar väl resultaten i denna empiriska studie. :rofl:

1 gillning

Empiriskt kan jag bekräfta resultaten av denna "studie". Jag menar i dessa Juletider, Glögg, Snaps, Starköl, Avec, Vin, GT, Kask, etc...
Snacka om spännband kring skallen.

3 gillningar

Låter lite som en vanlig kväll i duschen. :joy::joy:

Bästa botemedlet :heart:

2 gillningar

Mot vad? Menar du att jag ska bli nykterist. Är det inte dags för herrn att nyktra till?

Menar du mig? Eller pratar du med rolex?

2 gillningar

Jag gillar att dricka i duschen

4 gillningar

Tror (men kan ha fel) att Rolex pratar om när jag var så bakis så jag somnade i duschen med röven över brunnen så det nästan blev vattenskador i lyan :cold_face:

2 gillningar

Bästa sällskapet, kan ju t o m svara med dusch handtaget när det ringer. :joy::joy:

1 gillning

Han pratar med dig såklart, jag och @Sevis dricker ju inte. :joy::joy:

Till slut så drabbas ni som dricker mycket alkohol av alkoholdemens. Korsakovs eller korsakoffs syndrom.
/Maria

Men vi har jävligt kul på vägen dit!:partying_face:

5 gillningar

Jo visst! :hushed: Ramlar och slår er och hamnar i fyllebråk och till slut i finkan. Till sist blir ni intagna på ett hem för dementa om ni inte har dött innan dess förstås...
/Maria

Om du skall hänga här på detta forum så var snäll och läxa inte upp folk hur dom skall leva sitt liv.

/Håkan

9 gillningar

Mycket dystopier från dig i forumet just nu

1 gillning

Visst kan alkohol vara en farlig dryck men nu vet vi i alla fall varför vissa är mer bakfulla än andra.

Hatar när det händer!

Det lider vi inte av då vi inget minns, sen gammalt. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Ta dig ett par groggar och bli som folk, då går det lättare att installera Linux. :joy::joy::joy: