Blackberry RIP

yepp…I början var det en lite rullgrej som sedan böts mot en lite touch yta som fungerade som en skroller

Man kunde också dra fingret över tangentbordet som en slider…

Så skrev du fel någonstans så kunde man dra fingret över tangenterna så flyttade markören. Lite som det är med onscreen keyboard nuförtiden fast på det fysiska tangentbordet.

1 gillning

Frågan är om Blackberry inte får för lite kredd för vad dom gjorde för smartphonemarknaden?!? Såklart lite av ett nordamerikanskt fenomen. Min bror som jobbar på American Express hade Blackberry länge och jag plockade upp en när jag flyttade till USA 2011 som min andra telefon. Men vid det laget hade jag vant mig vid iPhone så jag blev aldrig vän med den…

1 gillning

Kan jag tycka.
Som privat telefon tror jag BB aldrig hade blivit något. De gjorde några försök men var ganska halvhjärtat.
Om vi har lärt oss något från BB och Nokia för den delen är att får man med sig vanliga hemvändare så får man efter ett tag också med sig företags användarna.

En sak som jag saknar som fan från BB tiden är global roaming. Det spelade ingen roll vilket land du kom till (typ) och du hade en dataplan. Du betalade inte mer i månaden för du använda data var du än var…It just worked. Du hade 4-5Gb som du kunde använda över hela världen.

4 gillningar

Med mitt Telenor-abonnemang kan jag använda 100 GB inom EU/EES samt i Thailand, Malaysia, Myanmar (Burma), USA, Schweiz, Turkiet, Andorra, Serbien och Montenegro.

Reglerna inom EU har ju hjälpt men det är också en abonnemangsfråga. Jag har min amerikanska mobil med T-mobile och dom har global roaming, i och för sig 3G-fart, men det räcker iallafall för att kolla mejl etc.

ah nice. Vad betalar du för det?

Har du ingen extra datakonstnad då när du är i Australien, Ryssland, Brasilen tex?

Tror det kostar 569 kr/månad normalt med Telenor Obegränsat men jag har rabatter på abonnemanget på grund av bindningstid.

Man kan använda alla Telenorabonnemangen i de länderna med samma datamängd som man har i abonnemanget. Telenor obegränsat har dock en maxgräns satt till 100GB.

Jo, jag vet men parafrasa Bullen passade så bra på det du skrev :grin:

1 gillning

Tror inte det, ska var i typ 200 länder. Som sagt långsamt men enkelt när man är på språng mellan WIFI-punkter iallafall.

1 gillning

ja för det priset borde du få massa data över hela världen

Tre har sin 3Världen med 80 länder roaming och samma pris / datamängd som hemma. Funkar med abonnemang från 15GB och uppåt

1 gillning

ah Nice… Ni har kommit längre på detta än operatörena i dubai

1 gillning

1 gillning

och där blev det en Apple vs resten grej…aahopp :man_shrugging: