Blackberry RIP

I morgon stängs blackberry tjänster av. En fin era går i graven.
Saknar väldigt mycket hur min Blackberry synkade ihop med playbook. Iphone och Android kommer inte närheten av den integrationen.

1 gillning

Jag minns det som att på olika möten kunde man snabbt identifiera vilka som var amerikaner, de men Blackberry. :smiley:

1 gillning

America fuck yeah!

Misstänker ni i sverige aldrig fick en med ÅÄÖ ?

Jag vet inte, testade inte någon. Men min vi arbetsgivare gjorde vissa försök som aldrig blev något.

Jodå: Blackberry-tangentbord får å, ä och ö | Mobil

Dock lite meckigt.

1 gillning

Kan ju inte varit så bra eftersom den försvann :thinking::grin:

Problemet som BB hade var att de krävde en BES i bakgrunden som skulle integrera mot företagets mailserver och operatörerna var tvungna att ha support för BB i deras nät.
Så fanns inte support för BB i landet så var det en strulig sak att fåtill

2012… så var väl lite försent.

1 gillning

var inriktad exklusivt till företag. Var nog därför det försvann…

Och att den hade fysiska knappar kan jag tänka mig.

Tror inte någon som använde BB tänkte: åh va skönt om man slapp fysiska knapparna.
BB gjorde några försök att köra utan fysiskt tangentbord men blev aldrig något.

Du får komma ihåg att detta var riktad till business användarna.

1 gillning

De ansåg ju har väldigt hög säkerhet. En skröna(som är sann😉) är att SÄPO kom efter noggrant utredande fram till att BB skulle de ha, inte Apple då BB var bättre ur säkerhetsperspektiv. Personalen protesterade kraftigt men ledningen stod på sig. Efter ett tag upptäckte man att “alla” medarbetare hade med sig en egen iPhone på olika uppdrag och surfade och hade platstjänster på… Huruvida detta var ett säkerhetsproblem vet jag inte men ledningen tyckte det.

1 gillning

Det där är ett verkligt problem.
När jag var i militären så fick vi på slutet inte ens ha med oss mobilen för det var någon (idiot) som hade glömt sätta den på flightmode och hade någon Lifeblog grej påslagen.
Och när telefonen roamade med det landet/nätet vi flög i just då så kunde hans vänner se exakt var han var… …var inge bra.

4 gillningar

“Som vanligt är det inte personen i inlägget som har skrivit inlägget”.

3 gillningar

Jag med en iPhone?!..alla vet ju direkt det inte handlar om mig.

Var alltid av någon anledning sugen på en Passport :slightly_smiling_face:

Det var väl ungefär med den som det började spåra. Men ha begäret var stort. De sålde ganska bra i dubai vet jag.

Jag körde en Torch 9800 och playbook in i det sista
Just slide keyboard var magiskt smidigt på 9800

1 gillning

Nice, för min del så blev det en Nokia E72 med tangentbord som business lur :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har faktiskt några på jobbet som fortfarande använder E72
EDIT: men de lär behöva byta snart då vi i princip kör 100% teams nu.

1 gillning

Där ser man. Hade inte BB ett finurligt skroll hjul eller kula?