Bird Buddy håller koll på fåglarna hos dig

Från sajten:
image

Nu när vi alla sit­ter hem­ma och arbe­tar och varda­gen ten­der­ar att bli lite enformig mel­lan var­ven kanske djurlivet utan­för fön­stret kan pig­ga upp lite? Med Bird Bud­dy kan du se fåglar­na på nära håll när de dinerar och kanske få en kom­p­is på köpet…

Bird Bud­dy Smart Bird Feed­er är ett pro­jekt på Kick­starter där man med sin smar­ta fågel­matare sam­lar in medel för att bör­ja pro­duc­era. Med tanke på mäng­den insam­lade pen­gar så är det mån­ga som vill ha en Bird Bud­dy i hem­met. I skri­vande stund har man crowd­fun­dat runt 13 miljon­er kro­nor där målet var cir­ka 500.000 kr så gan­s­ka imponerande.

Bird Buddy Smart Bird Feeder

När du får en besökare till din Bird Bud­dy Smart Bird Feed­er, som har en inbyg­gd kam­era, får du en push­no­tis i din smart­phone, en bild tas av fågeln och dessa organ­is­eras som en pri­vat egen liten sam­ling som du sedan enkelt kan tit­ta på och dela med dig av.

Bird Bud­dy Smart Bird Feed­er har inbyg­gd högup­plöst kam­era, mikro­fon och självk­lart är den väder­sky­d­dad. Den kop­plas upp via wifi och Blue­tooth till ditt hem och nätverk. Fågel­mataren har en löstag­bar mod­ul som är uppladdnings­bar så du har full fri­het att plac­era ut den på din tomt.

Via appen ska du även kun­na få tips om hur du kan attra­hera oli­ka typer av fåglar i din region. På så vis kan du försö­ka ska­pa en kom­plett sam­ling vilket kan vara en trevlig syssla om du inte har något annat för dig. Via en AI som kän­ner igen över 1.000 oli­ka fåge­larter och en open­source data­bas så ska du även kun­na dela med dig av de oli­ka fåglar du fotografer­at så att deras när­varo kan kartläg­gas hos orni­tologer och andra som forskar kring fågel­livet. Den inbyg­g­da mikro­fo­nen ska även kun­na detek­tera vad det är för sorts fågel som när­mar sig innan den fotograferas.

Är du intresser­ad av en egen så kan du besö­ka deras sida på Kick­starter, pris­er­na bör­jar på EUR 129. Stort plus för att de gjort en trevlig film om sitt pro­jekt, lite fågel­hu­mor i det hela och den kan säk­ert vara kul för bar­nen om det finns sådana i hem­met.

Käl­la: Bird Bud­dy

2 gillningar

Hörde om den på The internet of things podcast, blev lite sugen på att köpa en. Kanske blir att slå till på en nu till julklapp. Synd att de inte skeppas förrän september 2021.

Jag backade en nu för att ha som julklapp till föräldrarna nästa år. De är båda lite fågeltokiga. :bird:

Blev en här med, med väggfäste och talgbollshållare :+1: Bäst att passa på när priset ändå är nedsatt.
Jag och sonen tycker fåglar är lite fascinerande.

1 gillning

Backade Bird Buddy på Kickstarter, men backade ur (haha) innan kampanjen var slut, tyckte den var lite dyr då. Nu blev jag sugen igen, men såg att den nu kostar mer. Köpte du nån @Esse ?

Det gjorde jag! Den har inte kommit ännu dock.

Gick inte Kickstartern ut för typ ett år sen?

De har haft stora problem dels med att bli klara med produkten men även med att skeppa den. Gav en till morsan i julklapp 2021 men fick den inte levererad förens i mellandagarna den här julen. :man_facepalming:

Edit: Kickstartern gick ut för två år sedan.

Aj då. Funkar den åtminstone bra?

Ingen aning. Är på väg med posten till morsan men lär bli jag som får sätta upp den nästa gång jag är upp i Jämtland. Bird buddyn levererades hem till mig så skickade jag vidare den.

Aha, okej.

Hjälpte morsan att få igång Bird buddyn för några dagar sedan. Det var väldigt smidigt att komma igång då onboardingen är riktigt bra. Batteriet verkar klara kylan rätt bra. Om det är några grader under nollan så får man räkna med att att ladda det 1-2 gånger i veckan.

Kameraenheten sitter fast med magnet i själva fågelbordet så det är enkelt att plocka loss och ta in för laddning. Laddningen sker via en usb-c-kontakt.

Av någon anledning så har det varit lite fåglar efter helgen ruskväder med regn och blåst. De som har varit här har varit lite skeptisk till att äta ur den, men det kan ha att göra med att de har så mycket annan mat att välja på här.
Hittills har det varit ett fåtal besök. När man får besök så tar den ett gäng bilder och en video. Video fungerar så där på fåglarna då de inte stannade tillräckligt länge. Där hann den bara ta foton. På ekorren blev det en minut med video.

När man har haft besök får man en notis på telefonen att det finns ett vykort att titta på. Vykortet innehåller alla bilderna och videon som den filmade vid besöket. Det finns en live view men den verkar mest vara för att kontrollera att man har riktat kameran rätt.

Kvaliteten på bilderna är helt ok.


En nackdel med Bird buddy är att allt är på engelska så man får de engelska namnen på fåglarna.

10 gillningar

Grymt. Bilden på blåmesen är bättre än jag lyckas få med vår systemkamera :joy:

Har någon av er lyckats få ned filmerna på telefonen? Jag trycker på nerladdning men inget händer. Bilderna kommer ner dock.

3 gillningar

Ja, det har aldrig varit nåt problem. Kollat så att BordBuddy har tillgång till foton?

Det har den och fotona kommer ner :slight_smile:

Ibland hatar jag att bo i lägenhet, skulle så gärna vilja ha en sån, men bostadsbolaget har förbjudit allt som drar till sig fåglar runt om husen :frowning:

Jag och pappa byggde ett fågelbo som vi satte upp vid mammas och pappas hus i ett träd, förra året var det talgoxar som hängde där men i år är det två nötväckor :heart_eyes:
Så himla söta och roliga att kolla på när dom klättrar längs med trädet och så.
På tal om fåglar.

1 gillning

Varifrån försöker du spara videorna ifrån? Från flödet eller från biblioteket? Det kanske är någon skillnad mellan de två.

Jo, det är trist. Är lite avundsjuk på morsan som kan ha en BirdBuddy.

1 gillning