Bilsemester till Italien

Hustrun berättade igår när vi var ute med kompisar och käkade att hon veeeerkligen vill att vi bilar till Italien i sommar...
Happy Jonah Hill GIF
Lite överraskande iofs då vi var nära att köpa flygbiljetter till Spanien, men vem är jag att neka hustrun en bilresa..:man_shrugging::sweat_smile:

Nu kan det här ändras 3 ggr till men just nu sätter jag igång och kollar hur en sådan tripp kan se ut. Hon har ingen preferens på var vi ska landa i Italien så jag känner att jag har helt fria händer..:muscle: Det betyder central och östeuropa men det får bli en omständighet i resandet...:blush:

@MrMustang la ju upp sin resplan någonstans, någon som vet var man kan hitta den?

2 gillningar

Gjorde den resan 2006 ned till Toscana, Florens och Pisa. Vill du ha våra stopp trots åldern så hojta :blush:

Den tar jag gärna, kasta gärna upp den. Just nu sitter jag och följer Teslas ruttplanerare bara för att se hur många dagar det tar. Och vilken typ av resväg den förslår

1 gillning

Den är reviderad 98 ggr nu. Har inte riktigt möjlighet att dela den nu, är ute och dricker sportdryck, men kan skicka över nåt imorgon.

2 gillningar

Då kommer den här i korthet
Vi startade då från Malmö och bodde första natten i Königstein i Fränkishe Schweiz. Gössweinstein är väl mest känt i området.

Andra stopp var Bolzano - Bozen i Sydtyrolen. Vi tog Brennerpasset.

Tredje stopp var nordöst om Prato och Florens. Hittar tyvärr inte stället nu. Men sedan blev det 2 nätter på Agriturismo Olmi Grossi sydöst om Florens.

Sedan ut mot kusten och Castiglioncello. 2 nätter. Rätt turistig ort på den tiden.

Därefter norrut via Pisa till Lugano i Schweiz, riktigt härlig stad med dåtidens Jetset.

Via Lichtenstein till någon by med öppet Gasthaus i Fichtel Gebirge, Tyskland. Sedan hem, så typ 10 dagar :blush:

Edit. Vi tog San Bernadino passet norrut.

Sedan klart många småstopp som Garda, Pisa, Bregenz, Vadus, Volterra, Galleria Ferrari, Florens mfl :blush:

Här en Peugeot som klarade hela resan utan problem :blush:

3 gillningar

Det var ju bara för du körde cabbat, fläkten var trasig va?,:joy:

5 gillningar

Hur kunde du gissa det :wink:

1 gillning

Hörde att efter 2026 kommer samtliga Peugeot modeller levereras utan tak och med brandsläckare. :joy::joy:

2 gillningar

Den klarade även Stora Sjöfallet och Frankrike så det så :blush:
Men klart nedcabbat på sommaren :wink:

Härligt tack för inspirationen, ska kolla närmare de närmsta dagarna.

1 gillning

Det här var vad jag hade tänkt mig från början. Det är ungefär vad jag fortfarande tänker mig, men det blir förmodligen lite omvänd ordning på vissa stopp. Sen tänker jag att jag kanske ökar på antalet nätter i Prag eller Berlin.

1 gillning

Tack! Jag har inte bestämt något alls om var vi ska utan beställningen är ju Italien och vii har inte så himla många dagar till vårt förfögande. Skulle kunna tänka mig att vi antingen landar och vänder i Norra Toscana eller att vi väljer nordligaste delen av Adriatiska havet, typ Grado.

Hem vill jag passera Wien och Prag. Kan bytas mot andra central/östeuropeiska städer som är mindre turistiskamoch sedan ta färjan från Gdansk.

1 gillning

Berätta vilken väg du ska åka så vi vet var vi ska undvika regn och översvämningar i sommar. :wink:

1 gillning

@xms67 har reseförbud de första tre veckorna i juni när jag ska ut o åka. Vill inte läsa om en Tesla som kortslöt alla laddare i norra Tyskland när han pluggade in, vilket ledde till att autobahn var tvunget att spärras av för omfattande reparationer :sweat_smile:

1 gillning

Ett tips är att om du kör över Alperna från Innsbruck är att inte köra motorvägen genom Brennerpasset utan att svänga av upp San Lenardo. Då kör du över bergen istället. Ligger ett café på toppen (2000 möh) som har god och prisvärd apfelstrudel.
Teslan måste ju få känna lite hårnålskurvor. :slight_smile:

8 gillningar

Finns det någon möjlighet att ladda där i krokarna? Tänker att en 2000 meter stigning rakt upp i bergen kommer äta batteri som tusan :low_battery:

Du får tillbaka det när du åker nedför. :wink:

Aldrig haft så låg förbrukning som när vi bilade bland bergen i Norge för 2 år sen.

Vet inte. Hade en hyrd Kia som gick på diesel. Men även om du kommer upp med nån procent så är det lugnt för det är bara en massa nerför sen.
Edit checkade ChargeFinder och det finns både IONITY och Tesla alldeles innan man svänger av från motorvägen.

Går det att bryta ut dessa inlägg till en tråd om Europaresa? Det blir så svårt att hitta i denna tråd efter någon vecka.

Nu är vi nära min drömresa..:heart_eyes:. Exakt det där jag verkligen önskar.