Bilscript till Apple Shortcuts

Halloj bubblare!

Är inte så hemma på genvägar eller script, men går det att få få till en genväg som gör följande när jag ansluter telefonen till MagSafen i bilen:

Låser upp iPhonen
Ändrar så att skärmen alltid är på
Startar Waze

Edit: såg att man i Waze kunde ställa in att förhindra autolåsning så egentligen bara första och sista punkten som behövs.

Låsa upp telefonen finns det ingen “action” som gör, men det finns en action som startar appar och då kan du välja Waze. Detta kommer tvinga dig att låsa upp telefonen.

Att få den att göra detta automatiskt är kanske lite knivigare. De alternativ du har att spela med är att säga att den ska genomföra denna automation när (baserat på vad antar utifrån ditt inlägg):

  • du sätter telefonen på laddning
  • när du ansluter telefonen till CarPlay

Nackdelen med #1 är ju att du sätter telefonen på laddning vid andra tillfällen också. Nackdelen med #2 är att du kanske inte har CarPlay i bilen?

Har du möjlighet att ansluta till ett wifi eller bluetooth i bilen så skulle det kunna trigga automationen. Det fina med det är att då kan du specificera vilket/vilken du ansluter till. Du får nog klura på vad som är möjligt här för egen del.

För att bygga detta så gör följande (har min telefon på engelska så du får allt på engelska):

  1. Öppna Shortcuts
  2. Välj Automation längst ner
  3. Klicka på +
  4. Välj Create Personal Automation
  5. Välj vad automationen ska triggas av, här ser du alla alternativ som finns. Du får ytterligare alternativ när du klickat på en trigger.
  6. Nu kommer du till skärmen för att bygga automationen, klicka på Add Action.
  7. Klicka på Scripting.
  8. Välj Open Apps genom att klicka på namnet.
  9. Nu står det “Open Choose”. Klicka på Choose och välj vilken app som ska startas.
  10. Klicka på Next uppe i högra hörnet.
  11. Du får nu upp en “bekräftelsesida” som visar när och vad som ska ske. Längst ner får du alternativet Ask Before Running. Inaktiverar du den kommer automationen alltid att köras utan att fråga dig.
  12. Klicka Done uppe till höger.
  13. Klar :coffee:

Tackar!

Ska testa. Men det går alltså inte att välja just MagSafe och inte laddning generellt? Det är alltså bara i bilen jag använder MagSafe.

Nope, bara laddning generellt men har du bluetooth i bilen så kan du välja att den som trigger.

Ah så kan man ju kanske göra. Kan man ställa in på en specifik BT-enhet då?

Yep, du väljer vilken bluetooth enhet den ska trigga på.

Så får det bli då! Starta Waze när den ansluter till bilens BT :smiley:

Hijackar tråden lite och frågar om du är nöjd med esrgear magsafeladdaren i bilen?

Fick mitt MagSafe-skal ihår så ska börja testa nu i helgen :smiley:

@ante , har testat lite idag.

Med MagSafe-skalet så sitter telefonen som en smäck :smiley: Riktigt skönt att slippa hålla på med kablar utan bara att sätta telefonen på plattan. Den rättar till sog själv rill rätt position och laddningen drar igång direkt. Jag har en hållare som sitter i CD-spelaren och telefonen kan skaka en del när man kör. Dock sitter den säkert på laddaren. Ska ta nån bild sen och även se om jag kan hitta en lösning som gör att telefonen skakar mindre. Det är ju dock inte ESRs fel utan hållaren till CD:n.

Så jag ger den 4/5 och det pga att USB-c ingången lunde gömts bättre så man slapp se kontakten.

Finns det något sätt att slippa godkänna automatiseringen varje gång?

1 gillning

Jag vet inte om det finns någon Setting för det. Ser inte så ut i appen.

Kolla steg 11 i guiden jag skrev.

1 gillning

Det går inte stänga av om man bygger automationen på Bluetooth.

Läste det men hittade inte den inställningen

Då fick man lära sig det :frowning: Undra varför de tvingar en att acceptera det varje gång eftersom andra typer av automationer inte kräver det.