Billig men bra laptop?

Hustrun behöver en bra men billig laptop om hennes jobb inte kan få ett visst program att fungera på Mac. Specen:

• Windows
  • 13-14"
  • billig men inte värsta skiten
  • begagnat fungerar
  • mycket begränsat behov av lagring
  • vissa behov av RAM då de system hon jobbar i verkar käka RAM, samt
  • helst USB-C-laddning men i värsta fall får hon klara sig utan det

Har ni några tips?

Billig OCH bra? :sweat_smile:
Vad får det kosta?

1 gillning

Så lite som möjligt. Jag vet inte alls prisläget. Helst skulle man ju hålla sig under 5000 men absolut under 7000. Sedan kanske någon säger kolla på den här för 8' då får du en drömmaskin och då kanske sista tusenlappen är värt det.

Skulle kanske helst köpa en begagnad för 3000. Det är hennes arbetsgivare som inte vill betala för laptop. Vill man jobba hemma får man lösa det själv enligt hennes arbetsgivare och hon kommer använda den under 5 timmar i månaden privat.

Kika hos Inrego, Begagnade bärbara datorer med garanti & öppet köp - Inrego

Denna är nice och har USB-C-laddning etc, inget konsumentkrafs från Elgiganten.

Något sådant ja, tack! Bra sida också.. :+1:

För under 5000 kr och icke begagnat landar du här:

En vän till mig som inte har så gott ställt köpte en sådan nyligen. Den har USB-C och Wi-Fi 6 och känns kvalitet för att vara budgetdator. Något större skärm än du önskade dock.

Kostade 8490 kr för ett par månader sedan.

2 gillningar

Även denna klart intressant. Då hon mycket sällan kommer flytta datorn ur huset kan en större skärm till och med vara bra. Även om 14" är den perfekta kompromissen.

1 gillning

Finns även med 14"-skärm för samma pris. Huawei gör ju rätt fin hårdvara om man kan leva med att det är just Huawei.:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Den missade jag. Då stämmer den ju in även på 14-tumskruvet.

1 gillning

Det där är riktigt intressant. Jag vill ju helst inte få in en kines i huset, men vad gör man inte för pengarna, f'låt hustrun..:sunglasses:

Ska tilläggas att båda Huawei-datorerna har sin enda USB-C-port på vänster sida. Men att få den på båda sidorna är svårt på en budgetdator.

Om man jämför den @katho länkade till och den @marges hittade, hur ska man tänka vid jämförelse?

Det kanske går att använda som hot mot arbetsgivaren? Antingen står ni för en PC eller så kommer jag blanda in kinesiska staten. :sweat_smile:

Då hon inte far omkring i huset utan sitter på en plats när hon jobbar så är det nog helt hanterbart. Jag avskyr det då jag sitter lite överallt.

Du får en äldre processor i den (8:e generationen) och mindre hårddisk.

1 gillning

Haha... Jag ska tipsa om det..:sweat_smile:

”Alla dokument ligger i Huawei Cloud nu!” (Osäker på om de har något moln men fungerar säkert som hot.)

2 gillningar

Kraven är ju ganska små och användandet begränsat som jag förstår det. Då hade jag nog köpt billigast tänkbara som uppfyller minimikravet. Fanns ju flera på Inrego en bra bit under 4000 kr.

2 gillningar

Vill absolut inte låta dryg och jag vet definitivt inte vad din fru jobbar med :wink:

Är det inte arbetsgivarens uppgift att förse henne med en dator? Kosta vad det kosta vill.

Det där är ju i grunden enkelt att svara på. Att jobba hemifrån är frivilligt och då anser arbetsgivaren att det är upp till den anställde att ha de prylar som behövs. Annars är man hjärtligt välkommen att utföra arbetet på kontoret.

Jag kan tycke att de kunde stå för en laptop, men lika generösa som de är på vissa saker, lika snåla är de på andra saker.