Bildelning

Jag är lite nyfiken på hur bubblarna tänker ang Bildelning.
Ni med en/två bilar, skulle ni kunna ge upp en för att istället använda bildelnings tjänster?.

Vi har 3 bilar hos oss. Kanske evt den 3:e bilen (min) skulle man kunna sälja för att använda bildelnings tjänsten vi har i huset. Men…det är ganska skönt att ha sin egen bil :slight_smile:

Läste ”bodelning” först och tänkte: ”Låt henne få Sonos”.

Äger inte ens en bil så jag backar ut ur tråden på egna ben.

1 gillning

hahahahahaa…vi har EN sonos move kvar som dottern använder när hon sitter vid poolen. Tror hon kör BT mot den faktiskt

Helt ointressant för egen del, bor på landsbygden. Två bilar på tre vuxna och ett körkort :wink:
Ska bli tre bilar på tre körkort under hösten förhoppningsvis.

Men kan förstå att det är intressant om man bor så att man inte är beroende av att ha 100% tillgänglighet på bilen.

Hur mycket på landsbygden bor du?.

Drygt tre mil utanför Göteborg, men ändå så att det inte går bussar mer än skolbussar.
Tre km till liten tempo-butik alternativt en mil till annat.

1 gillning

Jag skulle kunna tänka mig det. Men det är svårt att tänka sig att det skulle fungera med mina önskningar.

Det som krävs på riktigt är självkörande fordon så att den kommer till huset och kan lämnas vid huset, eller annan plats.

1 gillning

Nja… Vi har två bilar. En tjänstebil och en privat.
Den privata kör jag typ bara till jobbet med. Skulle kunna åka kollektivt men lite bökigt och sparar en del tid.
Men hade vi en bil som stod på uppfarten väldigt mycket hade vi säkert kunnat dela den med andra eller sålt den bilen.

Jag tror det här med att dela sin privata bil har en del trösklar. Vill ju inte behöva anpassa mig utan när jag på impuls vill/behöver köra så skall den vara tillgänglig.
Sedan vill man ju inte låna ut den till vem som helst.

Lync & Co gör väl detta på något sätt men inte helt insatt på hur.
https://www.lynkco.com/sv-se

Men om det fanns 2-3st på parkeringen 200 meter från ditt hus?

Nä att hyra ut sin egen bil är jag lite skeptisk till.
Hur mycket tid sparar du genom att ta bilen?

När jag bodde i Göteborg för några år sen använde jag enbart Sunfleet (nu kallas det för M). Det var grymt , hade en V60 & V40 på parkeringen utanför lägenheten men också utspritt i hela Gbg och Sverige.
Supersmidigt att bara kunna hyra en timma som så behövdes

1 gillning

Jag var väldigt nära att teckna ett avtal med Sunfleet för de hade bil i vår bostadsrättsförening och flera bilar nära. Men innan jag hann göra det så gjordes de om till M och då tog de bort bilen hos oss samt att det blev dyrare att ta bil via dem.
Skrotade den idén så nu tittar jag på att byta till en elbil privat istället.

Vi utnyttjade pooler ett tag för lite kortare turer omkring Stockholm. Bor i stan, så egentligen behöver vi inte bil är min åsikt. Sen vi fick barn ökade ”behovet” och det är framför allt de längre turerna på sommaren/jul etc som är struligt med poolbil. Alla vill ju ha då. Svindyrt eller omöjligt att få tag på (vi har ingen framförhållning :blush:). Vi köpte bil i början på det här året som hela familjen får plats i (har en äldre sportbil sedan tidigare, 2-sitsig). Sjukt skönt för att kunna göra turer när man vill med hela familjen!

Så nu har vi två bilar med varsin garageplats inne i stan och bara jag som har körkort :see_no_evil::grinning_face_with_smiling_eyes:

För min del, där jag befinner mig i livet, skulle delningstjänst öka komplexiteten jämfört med att ha den egna. Just nu är smidigheten högt värderad! Däremot gillar jag verkligen tanken på att dela med andra!

Då ökar intresset. 200 meter räknar jag som samma som leverera bilen till huset. Det som idag, utöver det där, skulle ha stor betydelse är tillgången på bil spontant. Jag köper att man inte alltid kan ha en bil ståendes och vänta, men om det krävs ständig planering faller det lite.

1 gillning