Big Sur - sista för Intel?

Denna fråga är värd en egen tråd?

Jag missade ju Apple silicon nyheten i juni och beställde en fete-mac-mini för 20000:- i augusti som jag tänkte ha i tio år.

Känns sådär nu kan jag säga. Jag tänker mig dock att app-utvecklare kommer hänga kvar rätt länge med tanke på hur många intel-mac’ar det finns i omlopp. Det är ju inte som 2006 nu precis; då gick det att döda PPC rätt obehindrat utan att alltför många blev sura.

Vad säger ni?

Du kan absolut vara lugn :slight_smile:

Jag tror till och med Apple kommer släppa nya Intel-baserade burkar.

Din Intel-burk kommer ha längre livstid än de nya M1-baserade Mac Mini-enheterna med tanke på möjligheten att uppgradera minnet i din.

1 gillning

De kommer sannolikt släppa två versioner till av Macos efter Big Sur (aka jättesur) som stödjer x86.

2 gillningar

Hoppas att de fortsätter med säkerhetsuppdateringar efter det. Finns väldigt många som inte kommer köpa Macs med Apple-chip på ett bra tag.

Av nyfikenhet, har du någon källa eller vad baserar du det på?

Jag är också övertygad om att Apple kommer stödja Intel Macar ett bra tag framöver.

3 gillningar

De gjorde samma sak med Mac OS X när de gick från PPC till Intel och om det är något jag lärt mig efter att ha följt Apple i 20 så är det att om nåt fungerar så kommer de göra likadant igen. Än så länge ser övergången till ARM från x86 ut i princip på samma sätt som det gjorde från PPC till x86.

1 gillning

Nu är väl det ingen nyhet. Apple har själva sagt att övergången skall ta två år.

Edit: Förresten, det där Twitter kontot. Vem ligger bakom det? Finns ju aldrig någon länk eller källor hen hänvisar till.

Nä. precis. Det var väl delen med att de slutar efter mars 2021.

Det är ju oklart, som med de flesta av den här typen av konton. En av de, om inte det största kontot “L0vetodream” är ju också väldigt anonymt. Väldigt få av dom som vågar visa sig.

1 gillning

Nu när man sett testerna med M1-processorn framstår mitt köp i augusti som mitt livs sämsta affär. Nästan 20000 för en Mac mini i7 6-core som blir krossad till smulor av M1 för under halva det priset. PLUS osäkerheten med framtiden. Vad spelar det för roll med uppgraderbart minne, snyggare färg och lite fler portar?

Din Mac Mini i7 är ju inte sämre för det - särskilt inte om du är i behov av det du köpte så som mer raminne? och större disk?

Tack Peter, jag ska försöka ta till mig det. Den har onekligen snyggare färg också!