Big Pack blev årets matbluff 2022

Från sajten:
image

Förra årets stora matbluff är framröstad av folket och det är den gamla goa klassikern GB Big pack som tog hem “vinsten” med stor marginal.

Förra våren beslutade sig GB för att göra om receptet på sin klassiker Big pack och ersatte mjölkprodukterna i glassen med vatten och ärtprotein. Detta är väl helt okej att göra men GB själva utannonserade inte detta på något sätt utan smög ut ändringen i innehållsförteckningen på glassens baksida. Och motiveringen lyder:

GB har bytt recept på sina klassiska Big pack, till ett med lägre klimatavtryck. Samtidigt har de tagit bort alla mjölkprodukter, som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla. Att så är fallet framgår endast om man granskar baksidan. Mjölkprodukterna har ersatts med bland annat vatten och ärtprotein. ’Kan innehålla mjölk’, står det komiskt men helt korrekt, efter ingrediensförteckningen.

Årets matbluff startades 2015 och bakom det hela står konsumentföreningen Äkta vara som pushar för genuin mat, ärliga produkter och färre tillsatser. Det var totalt 18 647 röster och nedan kan ni se hur de lades:

  • GB Glace Big pack vanilj: 9 323
  • Nyckelbryggerier Cider med smak av lingon: 2 627
  • Fazer Willja Oat for whipping: 2 532
  • Arla Keso protein: 2 409
  • Bravo Röd apelsin: 1 756

Via pressmeddelande

Vill inte på nått sätt försvara GB här men redan tidigare var ju de s.k. mjölkprodukterna ändå bara ”skummjölkspulver” så inte direkt nån gräddglass då heller. Skillnaden (som även aviserades PÅ förpackningen) ter sig väl inte direkt så stor som man försöker göra sak av i denna omröstning? Det var inte ”äkta” glass innan, det är inte ”äkta” glass nu heller :grinning: (vad nu ”äkta” är)

2 gillningar

Känner lite samma. Om detta är den värsta bluffen har vi uppenbarligen rätt bra mat i butikerna.

Big pack har väl alltid varit fulglass och "nytt recept med lägre klimatavtryck" är väl en varningsflagg för den som absolut vill ha fulglass med mjölkprodukter.

Hähum. Jag (förmodligen den enda) gillade faktiskt GB:s Big Pack. :blush:
Ischoklad var favoriten (gillar ju choklad). Köpte ett paket efter semestern och tyckte det smakade rätt illa. Men trodde att det kanske var ett gammalt paket. Köpte ett till i höstas och det smakade lika illa. :nauseated_face:

Med facit i hand så var det det nya receptet som förstört allt. "Klimatavtryck" my ass! 1 liter åkte ut häromdagen.

Farligt god glass är Björnen & Lejonet "Italiensk choklad". Kostar dock nästan 60 kr för en halvliter.

1 gillning

Ja riktig glass kostar men kanske lika bra det, då tar det emot liiite iaf att köpa det lika ofta och det tackar figuren för! :smile:

Ingen har väl nånsin trott att Big Back är kvalitetsglass. Det var inte riktig glass innan ändringen, och inte heller riktig glass efter ändringen.

Däremot tycker jag det är skitkul att de gör ändringar för att sänka klimatavtrycket.

Men då är väl problemet inte att det är handlar om en bluff, utan bara att det nya receptet inte är (lika) gott? Om det är det allmänna intrycket lär produkten inte bli någon storsäljare med detta recept.

Att smak eller andra egenskaper för produkten ändras kan förstås vara dåligt, men det kan väl knappast kallas för en bluff när det står på förpackningen att receptet är ändrat? På bilderna ovan på den nya förpackningen nämns varken ordet glass eller någon mejeriprodukt.

1 gillning

Bluff vet jag inte det, är ju sajten som tycker det. Men GB vill framhålla att glassens nya recept är mindre skadligt för klimatet. Greenwashing möjligen, det är rätt vanligt idag. :man_shrugging:

Jag missade att set står ”Nytt recept” på förpackningen. I ett halvår! :flushed: :laughing:
bild

Så länge glassen smakar som tidigare är det ok. Det gör den dock inte enligt mig, så nu får jag byta till annat märke.

2 gillningar

Jag gillade BigPack när jag var liten grabb men senast jag åt den så var den inte längre lika god. Det var innan det nya receptet. Vad jag tycker är gott har ändrats med åren. Åt nyss glass från SIA. Den var god för att inte vara dyr glass.

1 gillning

Det står iaf glass på den. Är det EU-godkänt? :rofl: