Betatesta anpassad iCloud-mail

Från sajten:
image

En av nyheterna som Apple visade upp under WWDC21 i våras var iCloud+ som ska ge användare nya funktioner som gör att vi får ut mer av iCloud.

En av de nya funktionerna var att kunna använda en anpassad e-post-adress till vår iCloud-mail och nu är denna funktion öppen för att betatestas. Det betyder att för dig som har en eget domännamn kan peka om denna till Apples servrar för e-posthantering via DNS.

Vi kan också bjuda in familjemedlemmar att använda samma domän för sina iCloud-konton men detta har visat sig krångla i betatestet och bäst fungerar det om man ensam är registrerad.

iCloud+ ger dig också förbättrad kryptering och gör att du lämnar färre spår efter dig på internet vilket har liknats med ett Apple VPN. Vi får också mer utrymme för HomeKit Secure Video och taket på 5 kameror har tagits bort för användare av iCloud+.

Alla som idag betalar för extra utrymme på iCloud kan nu testa detta genom att gå till beta.icloud.com för att sedan följa anvisningarna under inställningar.

Via: 9to5mac.

2 gillningar

Kan varje familjemedlem sen skaffa det? Om vi tex är 4 sen i framtiden.

Menas det att jag kan ta mitt [email protected] eller .com?

Du måste äga domänen…

Ja, om du äger t.ex. edling.se kan alla på samma familjeabonnemang använda den domänen.

Varför är detta bra? Vad vill man få ut av det? Jag tex har en egen domän, men varför vill jag dölja den mailadressen?

Det här har ingenting med att dölja adressen att göra. Det här är att man kan använda sin egen domän i stället för @mac, @me.com eller @icloud.com och alla mejl hamnar i samma brevlåda.

Detta har egentligen inget med att dölja adressen att göra utan att du kan ha din mail hos Apple istället för att betala Loopia eller någon annan att hosta den.

Det är skönt att kunna dölja sin mailadress så att man slipper att den säljs vidare eller på annat sätt läcker till de som skickar spam odyl.

Alldeles för trött idag märker jag, hänger inte alls med.

Istället för att du har [email protected] som adress till din iCloud-brevlåda så kan du ha [email protected] som adress dit.

1 gillning

Jag får tusan inte det här att fungera
Jag har mitt domännamn hos loopia. men för att ens få pilla på DNS så var jag tvungen att betala Loopia 8kr i månaden. Därefter ska jag in med data som Apples förser mig med i Loopias DNS editor. Men den tokvägrar nya CNAME :confused:
Nu önskar jag att jag kände någon som kunde data

1 gillning

Okej, då är jag med. Kan man även få sin gmail ditt då? Jag menar idag är mitt appleid kopplat till en gmail adress.

Rekommenderar dig att låta bli att peka din primära domän till iCloud. Det är för mycket som krånglar fortfarande.

nä, det är ett domännamn som jag enbart har för att jag är jag och jag kan (Thor.se)

Nej, det funkar bara för domäner som du äger.

Har också problem med CNAME på Loopia. Följde guiden för Google men CNAME fick jag inte till. Den som vet hur man gör får gärna förklara.

Det här är en feature som jag faktiskt inte förstår varför Apple implementerat. Det är alldeles för avancerat för den vanliga användaren att pilla med och förstå.

Väldigt ”o-Appligt” :wink:

Antagligen inför de att man kan flytta sin domän till/köpa domän av Apple framöver och då blir allt genast lättare.

Ja, det kan jag förstå! Men du tycker jag man ska börja i den ändan. :man_shrugging:t2:

Det är beta.

Underbart! Tack Apple!