Betal-appar, vad föredrar ni?

Sitter med en app som jag håller på och utvecklar och funderar på vilket sätt som är bäst för att få betalt för sitt jobb.

  • 1 Två appar, en gratis version med annonser och en betald version utan?
  • 2 Två appar, en gratis version med begränsade funktioner och en betald version med all funktionalitet?
  • 3 En app, gratis med annonser och full funktionalitet men som man kan betala för att få bort annonserna?

Vilket tycker bubblan är att föredra?

  • Alternativ 1
  • Alternativ 2
  • Alternativ 3

0 röster

Valde alternativ 2 men egentligen skulle jag vilja ha alternativ 4.

Gratisvariant med annonser samt helt ok funktionalitet samt en betalvariant som tar bort annonser och ger några fler funktioner.

3 gillningar

Ur ett användarperspektiv gillar jag nog alternativ tre bäst, då är det enkelt att testa appen och dess funktioner och bedöma om det är värt pengarna att slippa reklamen.

Men alternativen kan nog vara bättre och sämre utifrån vilken typ av app det är och hur mycket användaren bedömer att man får för pengarna (utan att gratisvarianten för den skull inte är helt oanvändbar på grund av bristande funktionalitet eller för mycket reklam). En väg kan vara gratis funktionalitet för gemene man, men betalning för att få tillgång till funktioner som är värdefulla för “power users” eller professionella användare.

1 gillning

Jag använder i princip inte appar med annonser alls och inte heller appar med begränsad funktionalitet. Köper alltid fullversionen och kör några dagar för att se om den är vad jag förväntar mig och behöver, håller den inte måttet raderar jag den och begär återköp.

3 gillningar

Jag skulle också vilja lägga till ett alternativ och har därmed inte klickat i omröstningen.

Alternativ X) Absolut inte två appar, endast en. Denna enda app får gärna ha begränsad funktionalitet som låses upp med in-app-purchase. Inga annonser.

Appar med annonser installeras kommer aldrig på tal på mina enheter.

2 gillningar

Klickade fel :grimacing:. Skulle vara alt. Tre ju

1 gillning

Just idag såg jag i en app, som jag använder då och då, att det gick att betala för att slippa annonser med ett klick. Kostnad? 12 kronor. Tvekade inte en sekund.Tveksamt om jag hade brytt mig om det varit en helt annan app.

3 gillningar

Blir det inte problem med två appar om det är användarinställningar eller annat som sparas i testversionen och sen inte kommer med om man köper den skarpa versionen? Eller finns det möjligheter för sådant idag, eller är det en app som inte sparar någon användardata?

Jag har väldigt få inställningar i appen, så ser inte det som ett problem. Vet faktiskt inte om det går att föra över, kanske via CloudKit :thinking:

Vilket område rör sig appen i. Förstår att du inte vill uppge exakt vad den ska göra men blev lite nyfiken

1 gillning

Det är ett verktyg. Egentligen något som jag själv har saknat ett tag men en polare pekade ut att han också hade varit intresserad och tyckte att jag skulle lägga ut den.

Kommer återkomma här i tråden när jag lyckats få ut den och tycker att den ser någorlunda bra ut :blush:

5 gillningar

Spännande :slightly_smiling_face:

1 gillning

Bästa upplägget enligt mig är begränsad funktionalitet utan annonser, och full funktionalitet mot betalning. Sen om detta genererar störst intäkter kan jag med säkerhet inte säga.

2 gillningar

Stött på några problem under tiden, men börjat göra framsteg nu. Bör kunna få ut en version på Testflight relativt snart, om det finns intresse då :slight_smile:

2 gillningar

Jag kan testa den!

Alt 2

Undviker appar med annonser, känns som jag inte har koll vad appen gör och den käkar bandbredd och resurser.

Jag hade kört 1 app med funktioner som styrs/låses upp av IAP.

2 appar blir bara bökigt (i mitt tycke).

Min första app jag släppt är en betald fullversion utan reklam. Dock för en väldigt smal marknad. Men valde det sättet iaf.

Man kan ju ”tjäna pengar” på olika sätt

  • Reklamintäkter
  • Reklamintäkter + betalt för att ta bort annonser IAP
  • Fullversion utan annonser

Finns säkert flera sätt :wink:
Testversion + betald fullversion via IAP

Väntar just nu på att ”samma” app ska bli godkänd av Google Play. Samma där… betald fullversion direkt, utan reklam. Samma pris som för iOS-appen (såklart)

1 gillning

Grymt! Har du tjänat några pengar på den än då?
Vad kostar den? :thinking:

För att få utbetalt från Apple så tror jag att man måste upp i $150 eller ngt. Sen betalas det ut. Jag är nog inte ens i närheten :joy:. Den kostar 25kr. Liknande appar, dock med betydligt mer funktioner kostar uppåt 300. Så denna är tänkt som en ”Lite” version till alla de större dyrare apparna ;). Men ja. Får se vad som händer framåt :slight_smile:

1 gillning